Вівторок
23.04.2024
14:32
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Персональний сайт Кухар Лариси Олексіївни
Головна Реєстрація Вхід
А.П.Чехов. Короткі відомості про письменника »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Завантажити у форматі doc

Тема: А.П.Чехов. Короткі відомості про письменника. Висміювання боягузтва та підлабузництва в оповіданні „Хамелеон”.

 

Мета: висвітлювати основні віхи життя і творчості  А.П.Чехова, показати майстерність митця у створенні характерів та висміюванні вад людей в оповіданні „Хамелеон”; розвивати навички виразного читання, усного мовлення аналізу сюжету та композиції твору, вміння давати оцінку літературним образам; виховувати моральні якості учнів. 

 

Обладнання: портрет А.П.Чехова, тексти оповідання „Хамелеон”, ілюстраційний матеріал.

 

Хід уроку

 

Скажіть, чому ви живете так нудно, так неколоритно?..

                                                   А.П.Чехов

І. Організаційна частина.

ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

 

1. Вступне слово учителя.

     Ім’я Антона Павловича Чехова завжди називають поряд із іменами О.С.Пушкіна, М.В.Гоголя, Л.М.Толстого, проте, на відміну від них, він не залишив якихось монументальних творів. Чехов писав короткі оповідання, повісті, п’єси, однак саме вони прославили митця. У чому ж секрет геніальності письменника? Передовсім у тому, що на кількох сторінках тексту він зумів показати всю глибину людської психології, вади суспільства, драматизм існування людини на межі ХІХ-ХХ століть.

     Твори Чехова сповнені гіркого щему душі за те, що люди живуть без певної мети, без мрій, без кохання, що люди не знають, для чого вони живуть взагалі. Разом з тим твори письменника залишають світлу надію на краще, вони вчать боротися з ницістю, бути вимогливими до себе, мужніми та порядними.

     „Доктор Чехов” – така табличка завжди висіла на дверях письменника, бо він лікував не лише хвороби, а перед усім людські душі і серця.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку.
  2. Формування нових знань і способів дії.

 

1) „Віхи життя і творчості А.П.Чехова”

    (повідомлення учнів-„біографів”).

     Антон Павлович Чехов народився 29 січня 1860 р. у Таганрозі.

     З дитинства хлопчик дуже любив читати, а також, відвідувати театр. У юнацькі роки він почав писати коротенькі оповідання і п’єси. Їх почали друкувати у газетах і журналах. Читачі впізнавали автора за псевдонімами – Антоша Чехонте або Антон Ч.

     У 1884 р. Чехов закінчив Московський університет і зайнявся лікарською практикою. Однак літературна діяльність вабила його все більше.

     Перші збірки оповідань були схвалені публікою і критикою.

     У 1888 р. Академія наук нагородила Чехова Пушкінською премією „за збірку оповідань „У сутінках”.

     Пристрастю письменника були подорожі. У 1891 р. він здійснив поїздку до Західної Європи, однак серце митця поривалося до рідної землі.

     У 1892 р. він купив невелику садибу в Меліховому, неподалік від Москви, де прожив сім років. Напружена робота, хвилювання, пов’язані з невдалою прем’єрою „Чайки” в Москві, загострили туберкульоз, на який письменник захворів ще в студентські роки. За порадою лікарів зиму 1897-1898 рр. він провів за кордоном, на півдні Франції. Проте жити і писати на чужині було важко, і він повернувся додому. Стан здоров’я змусив письменника влітку залишити свій дім і шукати сприятливий клімат.

     В 1898 р. Чехов купив невеличку ділянку землі в Ялті, де побудував будинок, який друзі називали „Білою дачею”. До нього приїжджали відомі письменники, художники, співаки. У ялтинський період були написані кращі твори письменника: оповідання „Дама з собачкою”, „Анна на шиї”, п’єса „Вишневий сад” та ін.

      Навесні 1904 р. здоров’я письменника різко погіршилося. 3 червня він виїхав на лікування до Німеччини, де помер 15 липня 1904 р. Прах письменника перевезли до Росії і поховали на Новодівичому цвинтарі у Москві.

 

2) Демонстрація портрета митця „Штрихи до портрета” – коментар учителя.

     За спогадами сучасників, Чехов був надзвичайно доброю та інтелігентною людиною. Він ніколи не підвищував голос, говорив тихо, спокійно, з повагою ставився до людей. Як зазначала дружина письменника Ольга Кніппер, „для нього не було більшої радості, ніж надати допомогу тим, хто стукав у його двері, - хворим, бідним, знедоленим”.

 

3) А.П.Чехов – майстер жанру оповідання.

    (слово учителя)

     А.П.Чехов є неперевершеним майстром оповідання, який кількома штрихами вмів змалювати яскравий літературний образ, наситити кожне слово багатством відтінків і глибоким змістом. Ми будемо розглядати оповідання Чехова раннього періоду його творчості.

 

4) Виразне читання оповідання „Хамелеон” учителем і учнями (читання в особах

    або інсценування).

 

5) Бесіда на сприйняття.

    - Чи сподобалося вам  це оповідання?

    - Що викликало у вас сміх?

    - Які персонажі привернули вашу увагу? Чому?

 

6) Словникова робота.

Хамелеон – тварина, яка змінює колір шкіри залежно від природних обставин.

7) Роль назви оповідання „Хамелеон”. (завдання для учнів).

а) З’ясуйте переносне значення назви оповідання „Хамелеон”.

б) Кого письменник називає „хамелеоном”?

в) Що викриває автор у цьому творі?

г) Дайте визначення поняття „хамелеонство”.

 

8) Особливості сюжету та композиції.

    (бесіда за текстом твору)

  • Про що розповідається в оповіданні „Хамелеон”?
  • Які герої діють у творі?
  • Де відбувається дія оповідання?
  • Визначте зав’язку твору.
  • Що становить розвиток дії?
  • Визначте кульмінаційний момент твору.
  • Чи згадав хтось у процесі „судового розгляду” про потерпілого Хрюкіна? Про що це свідчить?

 

9) Образи твору.

    (творчі завдання для учнів)

а) Який внутрішній конфлікт переживає Очумєлов? Яку роль відіграє шинель у змалюванні цього конфлікту?

б) Як змальовується юрба в оповіданні? Чиї очі виділяються серед натовпу? Дайте оцінку юрбі в оповіданні „Хамелеон”.

в) В якій формі ведеться розповідь про події? Яке це має значення для розкриття змісту оповідання?

 

10) Усне малювання.

Усно опишіть головних героїв оповідання „Хамелеон”:

а) Очумєлова;

б) городового;

в) Хрюкіна.

 

ІV. Застосування знань, умінь і навичок.

      1. Підсумкова бесіда.

      - Пригадайте, що таке гумор. Наведіть приклади гумору в оповіданні „Хамелеон”.

     - Як змінюється характер сміху в оповіданні „Хамелеон”? Чому із веселого він перетворюється на трагічний?

     - Що критикує Чехов?

 

V. Домашнє завдання.

     Прочитати оповідання „Товстий і тонкий”, намалювати малюнки до твору.

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz