П`ятниця
19.04.2024
12:45
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Персональний сайт Кухар Лариси Олексіївни
Головна Реєстрація Вхід
Батьківські збори "Психологічні особливості підлітків" »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Завантажити у форматі doc

БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ «ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПІДЛІТКІВ»


Мета. Налагоджувати тісний контакт і взаєморозуміння між батьками і вчителями, спільно вирішувати проблеми, пов’язані з особливостями вікової психології  підлітків, попереджувати конфліктні ситуації, сприяти педагогізації батьків.

І. Робота в творчих групах(по 6чол).

  -Шановні батьки, сьогодні у нас батьківські збори не такі як завжди.Сьогоді ми усі разом будемо ділитись своїм досвідом щодо теми зборів «Психологічні особливості підлітків». У нас буде працювати  4 творчі групи батьків.

2. Вправа «Давайте познайомимось»

 « Я, ім.`я.., мати( батько)  І.П.дитини  хочу повідомити,що моя дитина….»

-Сьогодні ми будемо розглядати особливості  підліткового розвитку.

 Крім індивідуальних особливостей кожного школяра, потрібно враховувати і вікову психологію. Вік, який охоплює від 10-11 до 14-15 років, називають підлітковим. Ще його називають перехідним, критичним  а в народі, жартома, ще й “телячим”. Це дуже відповідальний період у становленні особистості людини, а для батьків і вихователів — чи не найбільш складний.

-Саме у цьому віці відбувається перехід від дитинства до отроцтва і юності і пов’язані з цим переходом зміни в фізичному, психічному і соціальному відношеннях. В.О. Сухомлинський назвав цей період другим народженням людини.

 “Першого разу народжується жива істота, другого разу — громадянин, активна, мисляча, діюча особистість, що бачить уже не тільки навколишній світ, а й саму себе. Першого разу людина заявляє про себе криком: “Ось я, дбайте, турбуйтесь, не забувайте про мене ні на хвилину, бережіть, сидіть, затамувавши подих, біля моєї колиски”.

 Вдруге народившись, людина заявляє про себе зовсім інакше: “Не опікайте мене, не ходіть за мною, не зв’язуйте кожен мій крок, не сповивайте мене пелюшками нагляду й недовір’я… Я самостійна людина. Я не хочу, щоб мене водили за руку”.

3. Робота в групах «Особливості анатомо- фізіологічного розвитку підлітків.»

Кожній групі дана одна особливість. Кожна група обдумує: як потрібно враховуватиі, що потрібно зробити щоб та чи інша особливість пройшла не гостро, непомітно для дитини.

  1. Прискорений ріст кінцівок. Не дорікати за деяку незібраність, незграбність, дбати про інтенсивне харчування.

 

Спостерігається активний ріст серця (у два рази проти 1.5 разового росту організму в цілому) судини не встигають за ростом маси серця, дещо вузькі, що призводить до підвищення тиску. Дбати про посильність фізичних вправ, чергувати види фізичної діяльності з відпочинком, контролювати функціонування серцево- судинної системи.

У підлітків спостерігається невідповідність у розвитку серця, судинної системи і маси тіла. Мускулатура серця і його об’єм збільшується вдвічі, а діаметр судин залишається вузьким. Отже, серце не може постачити потрібну кількість крові до різних ділянок організму, зокрема, до мозку. Ця недостатність викликає порушення серцевої діяльності. Але при правильній організації праці й відпочинку, занять фізкультурою, дотриманні гігієнічних норм такі явища не виникають. Постійно пам’ятаймо, що підлітку потрібне калорійне харчування; сон учня  має тривати 10 годин на добу; слухання  музики, перегляд телепрограм , комп’ютер треба строго обмежувати.

 

  1. Трубчасті кістки швидко ростуть у довжину, а м`язи відстають у своєму розвитку. Оберігати від травм.

 

  1. Розпочинається статеве дозрівання. Ретельно враховувати зміни в організмі.

4. Робота в групах «Особливості соціально- психологічного розвитку підлітка.»

1.Триває розвиток і становлення психіки. Постійно включати у нові види навчальної і поза навчальної діяльності.

2. Формуються моральні переконання. Цілеспрямовано працювати над формуванням почуттів і переконань, усвідомлення духовно- моральних якостей.

3.Відчуття дорослості. Коли говорять, що дитина дорослішає, мають на увазі становлення його готовності до життя в суспільстві дорослих людей, причому як рівноправного учасника цього життя. Із зовнішнього боку у підлітка нічого не міняється: вчиться в тій же школі (якщо, звичайно, батьки раптом не перевели в іншу), живе в тій же сім’ї. Все так само в сім’ї до дитини відносяться як до “маленького”. Багато що він не робить сам, багато що -  вирішують батьки, яких все так само доводиться слухатися. Батьки годують, поять, одягають своє чадо, а за хорошу (із їхньої точки зору) поведінку можуть навіть і “нагородити» (знову таки, по своєму розумінню - кишенькові гроші, поїздка на море, похід в кіно, нова річ).
До реальної дорослості далеко - і фізично, і психологічно, і соціально, але так хочеться! Він об’єктивно не може включитися в доросле життя, але прагнути до неї і претендує на рівні з дорослими має рацію. Змінити вони поки нічого не можуть, але зовні наслідують дорослим. Звідси і з’являються атрибути “псевдодорослості”: куріння сигарет, тусовки біля під’їзду, поїздки за місто (зовнішній прояв “я теж маю своє особисте життя”). Копіюють будь-
які відносини.

На формування почуття дорослості суттєвий вплив справляє система відносин, у який включений підліток –

 визнання( або невизнання) його дорослості батьками, вчителями,друзями

4.Прагнення до самостійності. Стосунки з дорослими, зокрема з батьками й педагогами, стають складнішими, особливо, коли старші не розуміють змін, які відбуваються в особистості підлітка, і продовжують ставитись до нього, як до дитини.

Нерозуміння цього часто створює складні ситуації. Частішими стають, порівняно з молодим шкільним віком, прояви негативізму, неслухняності та інші порушення норм поведінки.

  Треба враховувати вразливість, емоційність, суперечності отроцтва. Скажімо, з одного боку підлітки непримиренні до зла, прагнуть справедливості, “готові вступати в боротьбу з найменшим відхиленням від істини, а з другого боку—не вміють ще розібратись у складностях життя, не знають, у чому ж істина. Друга суперечність полягає у прагненні підлітка бути нехорошим і небажанні, щоб його виховували; третя—у прагненні показати себе, самоутвердитись і невмінні це зробити; є глибока потреба в пораді, допомозі—і водночас небажання звернутись до старшого. Ці та інші суперечності підліткового віку не є чимось фатальним. Умілою виховною роботою вони згладжуються, послаблюються, а невмілою — загострюються, приводять до конфліктів.

У підлітка з’являється своя позиція. Він рахує себе вже досить дорослим і відноситься до себе як до дорослого.

 Прагнення до самостійності виражається в тому, що контроль і допомога відкидаються. Все частіше від підлітка можна чути: “Я сам все знаю!” І батькам доведеться тільки змиритися і постаратися привчити своїх чад відповідати за свої вчинки. Це їм стане в нагоді по життю. На жаль, подібна “самостійність” - ще один з основних конфліктів між батьками і дітьми в цьому віці. З’являються власні смаки і погляди, оцінки, лінії поведінки. Найяскравіше - це поява пристрасті до музики певного типу.

5.Провідна діяльність- інтимно- особистісне спілкування з ровесниками. Емоційне спілкування пронизує все життя, воно накладає відбиток і на навчання, і на заняття поза уроками, і на взаємини з батьками, вчителями.. Будь-який підліток мріє про нерозлучного друга. При чому про таке, якому можна було б довіряти «на все 100», як самому собі, який буде зраджений і вірний, не дивлячись ні на що. У другу шукають схожості, розуміння, ухвалення. Друг задовольняє потребу в саморозумінні. Практично, друг є аналогом психотерапевта. Дружба носить виборчий характер, зрада не прощаться.

6. Джерело конфліктів- зовнішній вигляд. Зовнішній вигляд підлітка - ще одне джерело конфлікту. Змінюється хода, манери, зовнішній вигляд. Ще зовсім недавно вільно, хлопчик, що легко рухався, починає ходити перевалюючись, опустивши руки глибоко в кишені і спльовуючи через плече. У нього з’являються нові вирази. Дівчинка починає ревно порівнювати свій одяг і зачіску із зразками, які вона бачить на вулиці і обкладинках журналів, випліскуючи на маму емоції з приводу наявних розбіжностей.

   Зовнішній вигляд підлітка часто стає джерелом постійних непорозумінь і навіть конфліктів в сім’ї. Батьків не влаштовує ні молодіжна мода, ні ціни на речі, такі потрібні їх дитині. А підліток, вважаючи себе унікальною особою, в той же час прагне нічим не відрізнятися від однолітків. Він може переживати відсутність куртки - такий же, як у всіх в його компанії, - як трагедію

   Одна із небезпек цього періоду – це нудьга і лінощі. Підлітки прагнуть гострих відчуттів, тікають від нудьги за будб- яку ціну.Ми повинні виявити розуміння і тактовність щодо всіх змін, що відбуваються із підлітком. Необхідно розвивати вольову поведіну, навчити планувати свій час, розвивати позитивне мислення.

-Пропоную Вас переглянути і взяти до уваги «Правила успішних дорослих»

  У своєму виступі я  лише звернув (-ла) увагу на найхарактерніші особливості цього періоду, які батькам треба помічати, розуміти, правильно трактувати і враховувати, щоб правильно виховувати своїх дітей.

І І. Вправа « Ти- повідомлення на Я- повідомлення».

 В останні десятиріччя психологи зробили кілька важливих відкриттів. Одне з них – значення стилю спілкування з дитиною для розвитку особистості.     32% дітей вважають, що у них відсутні теплі, близькі , приязні стосунки з батьками. Давайте розглянемо деякі ситуації, які ілюструють цю проблему.

Ситуація. Мати повертається з роботи. Підліток слухає музику дуже голосно.

  • Ти не міг би тихіше, голова розколюється!!!

Батько:

  - Коли ти почнеш прибирати свою кімнату?

  • Тату, ну досить... Це ж моя кімната!
  • Як ти зі мною розмовляєш!
  • Що я такого сказав!

-Вчитель:

-Які емоції переживають дорослі уцій ситуації?( роздратування)

- А діти?( критика, обвинувачення викликає бажання захищатися).

У підсумку жодна із сторін не поводилась конструктивно, оскіьки вони використали «Ти- повідомлення».

«Я- повідомлення» - це основа спілкування між близькими людьми. Воно дозволяє виражати свої  негативні почуття в необразливій для дитини формі.

Повернімось до наших ситуацій і спробуємо спроектувати ситуацію з урахуванням Я- повідомлення.

Мати: «Я відчуваю роздратування, коли ти так голосно слухаєш музику, бо я дуже втомлена. Давай ти на якийсь час притишиш звук.»

Батько: « Коли у квартирі не прибрано, мені некомфортно. Хотілося б, аби скрізь було чисто. Ти не міг би прибрати?»

5. Робота в групах.

1. Ви вимили підлогу, а дитина прийшла і насмітила.

2. З роботи має прийти батько, Ви просите дитину збігати за хлібом, вона відмовляється.

3.Ви вкотре кличите дитину піти їсти, вона відповідає: «Зараз!»- і далі займається своїми справами.

4. У вас важлива розмова з дугом, товаришем, дитина постійно її перериває.

5. Дитина взяла річ  без вашого дозволу.

6. Дочка закохалася в бешкетника.

- Як саме навичка «Я- повідомлення» впливатиме на ваше спілкування з дітьми?

-Я бажаю вам, щоб у своїх розмовах із дитиною Ви використовували «Я- повідомлення».

Історія Мільтона Еріксона

Відомий психотерапевт розповів історію, яка найбільше відображає роль батьків у вихованні дитини- підлітка.

 -Одного разу, коли Еріксон був підлітком, у двір його дому забрів чужий кінь. На ньому не було жодної прикмети, за якою можна було дізнатись, хто його господар, і ніхто не знав, чий він. Усе ж Еріксон вирішив спробувати повернути його. Він сів на коня, виїхав на дорогу і почав спостерігати, куди той піде. Час від часу кінь сходив з дороги, щоб поскубати травичку. Тоді Еріксон м`яко повертав його на дорогу. Урешті кінь привів його у двір сусідів, які жили за миль від родини Еріксона. З будинку вийшов сусід, упізнав свого  коня, подякував Еріксону за те, що він повернув його і запитав: «-Як ти дізнався, що це мій кінь?» Еріксон відповів: « А я не знав, де його дім. Але він сам чудово знав. Мені треба було  просто не дозволяти йому сходити з дороги»

6. Рефлексія.  -Що нового дізнались на сьогоднішньому занятті?

 

Особливості анатомо-фізіологічного розвитку підлітків.

  1. Прискорений ріст кінцівок.

 

  1. Спостерігається активний ріст серця (у два рази проти 1.5 разового росту організму в цілому) судини не встигають за ростом маси серця, дещо вузькі, що призводить до підвищення тиску.

 

  1. Трубчасті кістки швидко ростуть у довжину, а м`язи відстають у своєму розвитку.

 

  1. Розпочинається статеве дозрівання.

 

Особливості соціально- психологічного розвитку підлітка.

1.Триває розвиток і становлення психіки.

2. Формуються моральні переконання.

3.Відчуття дорослості.

4.Прагнення до самостійності.

5.Провідна діяльність- інтимно- особистісне спілкування з ровесниками.

6. Джерело конфліктів- зовнішній вигляд.

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz