БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ «ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПІДЛІТКІВ»
Мета. Налагоджувати тісний контакт і взаєморозуміння між батьками і вчителями, спільно вирішувати проблеми, пов’язані з особливостями вікової психології підлітків, попереджувати конфліктні ситуації, сприяти педагогізації батьків.
І. Робота в творчих групах(по 6чол).
-Шановні батьки, сьогодні у нас батьківські збори не такі як завжди.Сьогоді ми усі разом будемо ділитись своїм досвідом щодо теми зборів «Психологічні особливості підлітків». У нас буде працювати 4 творчі групи батьків.
2. Вправа «Давайте познайомимось»
« Я, ім.`я.., мати( батько) І.П.дитини хочу повідомити,що моя дитина….»
-Сьогодні ми будемо розглядати особливості підліткового розвитку.
Крім індивідуальних особливостей кожного школяра, потрібно враховувати і вікову психологію. Вік, який охоплює від 10-11 до 14-15 років, називають підлітковим. Ще його називають перехідним, критичним а в народі, жартома, ще й “телячим”. Це дуже відповідальний період у становленні особистості людини, а для батьків і вихователів — чи не найбільш складний.
-Саме у цьому віці відбувається перехід від дитинства до отроцтва і юності і пов’язані з цим переходом зміни в фізичному, психічному і соціальному відношеннях. В.О. Сухомлинський назвав цей період другим народженням людини.
“Першого разу народжується жива істота, другого разу — громадянин, активна, мисляча, діюча особистість, що бачить уже не тільки навколишній світ, а й саму себе. Першого разу людина заявляє про себе криком: “Ось я, дбайте, турбуйтесь, не забувайте про мене ні на хвилину, бережіть, сидіть, затамувавши подих, біля моєї колиски”.
Вдруге народившись, людина заявляє про себе зовсім інакше: “Не опікайте мене, не ходіть за мною, не зв’язуйте кожен мій крок, не сповивайте мене пелюшками нагляду й недовір’я… Я самостійна людина. Я не хочу, щоб мене водили за руку”.
3. Робота в групах «Особливості анатомо- фізіологічного розвитку підлітків.»
Кожній групі дана одна особливість. Кожна група обдумує: як потрібно враховуватиі, що потрібно зробити щоб та чи інша особливість пройшла не гостро, непомітно для дитини.
- Прискорений ріст кінцівок. Не дорікати за деяку незібраність, незграбність, дбати про інтенсивне харчування.
Спостерігається активний ріст серця (у два рази проти 1.5 разового росту організму в цілому) судини не встигають за ростом маси серця, дещо вузькі, що призводить до підвищення тиску. Дбати про посильність фізичних вправ, чергувати види фізичної діяльності з відпочинком, контролювати функціонування серцево- судинної системи.
У підлітків спостерігається невідповідність у розвитку серця, судинної системи і маси тіла. Мускулатура серця і його об’єм збільшується вдвічі, а діаметр судин залишається вузьким. Отже, серце не може постачити потрібну кількість крові до різних ділянок організму, зокрема, до мозку. Ця недостатність викликає порушення серцевої діяльності. Але при правильній організації праці й відпочинку, занять фізкультурою, дотриманні гігієнічних норм такі явища не виникають. Постійно пам’ятаймо, що підлітку потрібне калорійне харчування; сон учня має тривати 10 годин на добу; слухання музики, перегляд телепрограм , комп’ютер треба строго обмежувати.
- Трубчасті кістки швидко ростуть у довжину, а м`язи відстають у своєму розвитку. Оберігати від травм.
- Розпочинається статеве дозрівання. Ретельно враховувати зміни в організмі.
4. Робота в групах «Особливості соціально- психологічного розвитку підлітка.»
1.Триває розвиток і становлення психіки. Постійно включати у нові види навчальної і поза навчальної діяльності.
2. Формуються моральні переконання. Цілеспрямовано працювати над формуванням почуттів і переконань, усвідомлення духовно- моральних якостей.
3.Відчуття дорослості. Коли говорять, що дитина дорослішає, мають на увазі становлення його готовності до життя в суспільстві дорослих людей, причому як рівноправного учасника цього життя. Із зовнішнього боку у підлітка нічого не міняється: вчиться в тій же школі (якщо, звичайно, батьки раптом не перевели в іншу), живе в тій же сім’ї. Все так само в сім’ї до дитини відносяться як до “маленького”. Багато що він не робить сам, багато що - вирішують батьки, яких все так само доводиться слухатися. Батьки годують, поять, одягають своє чадо, а за хорошу (із їхньої точки зору) поведінку можуть навіть і “нагородити» (знову таки, по своєму розумінню - кишенькові гроші, поїздка на море, похід в кіно, нова річ).
До реальної дорослості далеко - і фізично, і психологічно, і соціально, але так хочеться! Він об’єктивно не може включитися в доросле життя, але прагнути до неї і претендує на рівні з дорослими має рацію. Змінити вони поки нічого не можуть, але зовні наслідують дорослим. Звідси і з’являються атрибути “псевдодорослості”: куріння сигарет, тусовки біля під’їзду, поїздки за місто (зовнішній прояв “я теж маю своє особисте життя”). Копіюють будь- які відносини.
На формування почуття дорослості суттєвий вплив справляє система відносин, у який включений підліток –
визнання( або невизнання) його дорослості батьками, вчителями,друзями
4.Прагнення до самостійності. Стосунки з дорослими, зокрема з батьками й педагогами, стають складнішими, особливо, коли старші не розуміють змін, які відбуваються в особистості підлітка, і продовжують ставитись до нього, як до дитини.
Нерозуміння цього часто створює складні ситуації. Частішими стають, порівняно з молодим шкільним віком, прояви негативізму, неслухняності та інші порушення норм поведінки.
Треба враховувати вразливість, емоційність, суперечності отроцтва. Скажімо, з одного боку підлітки непримиренні до зла, прагнуть справедливості, “готові вступати в боротьбу з найменшим відхиленням від істини, а з другого боку—не вміють ще розібратись у складностях життя, не знають, у чому ж істина. Друга суперечність полягає у прагненні підлітка бути нехорошим і небажанні, щоб його виховували; третя—у прагненні показати себе, самоутвердитись і невмінні це зробити; є глибока потреба в пораді, допомозі—і водночас небажання звернутись до старшого. Ці та інші суперечності підліткового віку не є чимось фатальним. Умілою виховною роботою вони згладжуються, послаблюються, а невмілою — загострюються, приводять до конфліктів.
У підлітка з’являється своя позиція. Він рахує себе вже досить дорослим і відноситься до себе як до дорослого.
Прагнення до самостійності виражається в тому, що контроль і допомога відкидаються. Все частіше від підлітка можна чути: “Я сам все знаю!” І батькам доведеться тільки змиритися і постаратися привчити своїх чад відповідати за свої вчинки. Це їм стане в нагоді по життю. На жаль, подібна “самостійність” - ще один з основних конфліктів між батьками і дітьми в цьому віці. З’являються власні смаки і погляди, оцінки, лінії поведінки. Найяскравіше - це поява пристрасті до музики певного типу.
5.Провідна діяльність- інтимно- особистісне спілкування з ровесниками. Емоційне спілкування пронизує все життя, воно накладає відбиток і на навчання, і на заняття поза уроками, і на взаємини з батьками, вчителями.. Будь-який підліток мріє про нерозлучного друга. При чому про таке, якому можна було б довіряти «на все 100», як самому собі, який буде зраджений і вірний, не дивлячись ні на що. У другу шукають схожості, розуміння, ухвалення. Друг задовольняє потребу в саморозумінні. Практично, друг є аналогом психотерапевта. Дружба носить виборчий характер, зрада не прощаться.
6. Джерело конфліктів- зовнішній вигляд. Зовнішній вигляд підлітка - ще одне джерело конфлікту. Змінюється хода, манери, зовнішній вигляд. Ще зовсім недавно вільно, хлопчик, що легко рухався, починає ходити перевалюючись, опустивши руки глибоко в кишені і спльовуючи через плече. У нього з’являються нові вирази. Дівчинка починає ревно порівнювати свій одяг і зачіску із зразками, які вона бачить на вулиці і обкладинках журналів, випліскуючи на маму емоції з приводу наявних розбіжностей.
Зовнішній вигляд підлітка часто стає джерелом постійних непорозумінь і навіть конфліктів в сім’ї. Батьків не влаштовує ні молодіжна мода, ні ціни на речі, такі потрібні їх дитині. А підліток, вважаючи себе унікальною особою, в той же час прагне нічим не відрізнятися від однолітків. Він може переживати відсутність куртки - такий же, як у всіх в його компанії, - як трагедію
Одна із небезпек цього періоду – це нудьга і лінощі. Підлітки прагнуть гострих відчуттів, тікають від нудьги за будб- яку ціну.Ми повинні виявити розуміння і тактовність щодо всіх змін, що відбуваються із підлітком. Необхідно розвивати вольову поведіну, навчити планувати свій час, розвивати позитивне мислення.
-Пропоную Вас переглянути і взяти до уваги «Правила успішних дорослих»
У своєму виступі я лише звернув (-ла) увагу на найхарактерніші особливості цього періоду, які батькам треба помічати, розуміти, правильно трактувати і враховувати, щоб правильно виховувати своїх дітей.
І І. Вправа « Ти- повідомлення на Я- повідомлення».
В останні десятиріччя психологи зробили кілька важливих відкриттів. Одне з них – значення стилю спілкування з дитиною для розвитку особистості. 32% дітей вважають, що у них відсутні теплі, близькі , приязні стосунки з батьками. Давайте розглянемо деякі ситуації, які ілюструють цю проблему.
Ситуація. Мати повертається з роботи. Підліток слухає музику дуже голосно.
- Ти не міг би тихіше, голова розколюється!!!
Батько:
- Коли ти почнеш прибирати свою кімнату?
- Тату, ну досить... Це ж моя кімната!
- Як ти зі мною розмовляєш!
- Що я такого сказав!
-Вчитель:
-Які емоції переживають дорослі уцій ситуації?( роздратування)
- А діти?( критика, обвинувачення викликає бажання захищатися).
У підсумку жодна із сторін не поводилась конструктивно, оскіьки вони використали «Ти- повідомлення».
«Я- повідомлення» - це основа спілкування між близькими людьми. Воно дозволяє виражати свої негативні почуття в необразливій для дитини формі.
Повернімось до наших ситуацій і спробуємо спроектувати ситуацію з урахуванням Я- повідомлення.
Мати: «Я відчуваю роздратування, коли ти так голосно слухаєш музику, бо я дуже втомлена. Давай ти на якийсь час притишиш звук.»
Батько: « Коли у квартирі не прибрано, мені некомфортно. Хотілося б, аби скрізь було чисто. Ти не міг би прибрати?»
5. Робота в групах.
1. Ви вимили підлогу, а дитина прийшла і насмітила.
2. З роботи має прийти батько, Ви просите дитину збігати за хлібом, вона відмовляється.
3.Ви вкотре кличите дитину піти їсти, вона відповідає: «Зараз!»- і далі займається своїми справами.
4. У вас важлива розмова з дугом, товаришем, дитина постійно її перериває.
5. Дитина взяла річ без вашого дозволу.
6. Дочка закохалася в бешкетника.
- Як саме навичка «Я- повідомлення» впливатиме на ваше спілкування з дітьми?
-Я бажаю вам, щоб у своїх розмовах із дитиною Ви використовували «Я- повідомлення».
Історія Мільтона Еріксона
Відомий психотерапевт розповів історію, яка найбільше відображає роль батьків у вихованні дитини- підлітка.
-Одного разу, коли Еріксон був підлітком, у двір його дому забрів чужий кінь. На ньому не було жодної прикмети, за якою можна було дізнатись, хто його господар, і ніхто не знав, чий він. Усе ж Еріксон вирішив спробувати повернути його. Він сів на коня, виїхав на дорогу і почав спостерігати, куди той піде. Час від часу кінь сходив з дороги, щоб поскубати травичку. Тоді Еріксон м`яко повертав його на дорогу. Урешті кінь привів його у двір сусідів, які жили за миль від родини Еріксона. З будинку вийшов сусід, упізнав свого коня, подякував Еріксону за те, що він повернув його і запитав: «-Як ти дізнався, що це мій кінь?» Еріксон відповів: « А я не знав, де його дім. Але він сам чудово знав. Мені треба було просто не дозволяти йому сходити з дороги»
6. Рефлексія. -Що нового дізнались на сьогоднішньому занятті?
Особливості анатомо-фізіологічного розвитку підлітків.
- Прискорений ріст кінцівок.
- Спостерігається активний ріст серця (у два рази проти 1.5 разового росту організму в цілому) судини не встигають за ростом маси серця, дещо вузькі, що призводить до підвищення тиску.
- Трубчасті кістки швидко ростуть у довжину, а м`язи відстають у своєму розвитку.
- Розпочинається статеве дозрівання.
Особливості соціально- психологічного розвитку підлітка.
1.Триває розвиток і становлення психіки.
2. Формуються моральні переконання.
3.Відчуття дорослості.
4.Прагнення до самостійності.
5.Провідна діяльність- інтимно- особистісне спілкування з ровесниками.
6. Джерело конфліктів- зовнішній вигляд.