Четвер
25.04.2024
04:16
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Персональний сайт Кухар Лариси Олексіївни
Головна Реєстрація Вхід
Ч. Діккенс. Життя і творчість. Гуманістичний зміст і висока людяність „Різдвяної пісні” у прозі Ч. Д »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Завантажити у форматі doc

Тема: Ч.Діккенс. Життя і творчість. Гуманістичний зміст і висока людяність „Різдвяної пісні у прозі” Ч.Діккенса

 

Мета уроку: ознайомити   учнів   із   біографічною   довідкою   про  Ч.Діккенса;

                      зацікавити  змістом  оповідання  „Різдвяна  пісня у прозі”,  донести

до них сутність гуманістичних ідеалів  письменника. Навчити школярів стежити за авторською думкою у творі; розвивати логічне мислення, спостережливість; виховувати гуманістичне ставлення до людей.

 

Обладнання: портрет Ч.Діккенса, виставка його книг; тексти „Різдвяної пісні у прозі”.

 

Зміст уроку

 

І. Оголошення теми, мети уроку.

ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

 

1. Вступне слово вчителя. Короткі відомості про письменника.

     Чарльз Діккенс розповідав про себе так: „Я народився 7 лютого 1812 року в Портсмуті, англійському портовому місті. Батько мій у справах служби – він працював у розрахунковій частині Адміралтейства – був змушений час від часу змінювати місце проживання і, отже, я дворічною дитиною потрапив до Лондона зі своїми батьками та пів дюжиною братів та сестер, серед яких я був другим, а в шість років переїхав до іншого портового міста, Чатам, де прожив кілька років, після чого знову повернувся до Лондона.

     Свою освіту я почав як-небудь і без усякої системи у священика в Чатамі, а завершив у лондонській школі, - але навчання тривало недовго через те, що мій батько був незаможним і мені рано довелося розпочати самостійне життя. Своє знайомство з життям я почав у конторі юриста, і, треба сказати, служба здалася мені досить марудною та вбогою. Через два роки я залишив це місце і протягом деякого часу продовжував свою освіту сам у Бібліотеці Британського музею, де посилено читав, тоді саме я почав вивчати стенографію, бажаючи випробувати всі свої сили на ниві репортерства – не в часописові, а судового (в нашому церковному суді). Я добре владнав цю справу, і мене запросили працювати до „Дзеркала парламенту”. Потім я став співробітником „Ранкової хроніки”, де працював до появи перших випусків „Піквікського клубу”. Мушу вам зізнатися, що в „Ранковій хроніці” я був на доброму рахунку завдяки легкості пера, моя праця щедро оплачувалась, і я розлучився з часописом тільки тоді, коли Піквік досяг слави і популярності”.

     Чи так було насправді?

     Перенесемося до музею Діккенса, який розташовано в тому самому будинку в Лондоні, на Даубі-стріт, де письменник оселився після того, як шалений успіх „Піквікського клубу” забезпечив йому засоби до існування, достатні, щоб орендувати будинок. Усе тут нині так само, як за часів Діккенса. Їдальня, вітальня, камін, кабінет, письмовий стіл, за яким працював письменник останні 15 років і за яким провів свій останній ранок... Біля стіни, в кутку, стоїть груба рама з маленьким віконцем із мутного скла, завбільшки з кватирку. Як вона потрапила до музею? Вам пояснять: у це віконце дивився маленький Діккенс... Але коли і де саме було – в Портсмуті чи в Чатамі? Чи в Лондоні, тільки на іншій вулиці, у північній частині міста? Віконце маленьке, тьмяне, - це був напівпідвальний поверх. Родина Діккенсі на той час жила дуже сутужно, бо батько потрапив до боргової в’язниці.

     А що розповідав щодо цього Діккенс? „Батько був незаможний...” А треба було б сказати: „Батько сів до в’язниці за борги і залишив сім’ю зовсім без засобів до існування”. „Мені рано довелося розпочати самостійне життя...” Якщо розшифрувати ці слова, то вийде: „З 12 років я змушений був заробляти собі на хліб”. „Знайомство з життям почав у конторі юриста”, - тут просто пропуск, заповнити який треба так: „Почав працювати на фабриці”.

     Перед тим, як вести протоколи судових засідань чи записувати доповіді свідків, Діккенс наклеював ярлички на банки з ваксою, і якщо робота в адвокатській конторі здавалася йому, як сам він твердив, нудною, то що ж думав юний Діккенс про фабрику вакси?! „Ніякими словами не можливо було передати мої душевні муки”, - так він згадував про це. Адже на той час навіть діти працювали по 16 годин на добу. За його словами і в зрілі роки Діккенс не міг примусити себе пройти повз будинок біля Чаррінг-Кросс, де колись розташовувалась фабрика. І, вже зрозуміло чому, змовчуючи про бідність, в’язницю, ваксу, розмовляючи з друзями, і тим більш, даючи відомості про себе в пресі.

     Чому ж Діккенс приховував своє минуле? Того вимагало оточення, в якому жив і писав книги митець. Навіть адресу він іноді змінював заради репутації. А власний будинок, заміський, на околиці Чатама, Діккенс купив для здійснення своєї мрії, яка зародилася ще в дитинстві. „Ось виростеш і, якщо з тебе буде толк, купиш собі такий будинок”, - сказав йому батько, коли вони ще жили в Чатамі.

     Але до цього ще далеко. Попереду дні та роки важкої письменницької праці. Романи „Олівер Твіст”, „Ніколас Нікклбі”, „Домбі і син”, „Девід Копперфілд”, „Холодний дім”, збірки „Американські нотатки” і, нарешті, „Різдвяні оповідання”, з якими ми сьогодні й ознайомимося.

 

2. Повідомлення учнів про історію створення повісті „Різдвяна пісня у прозі”.

     В Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публікували твори з різдвяною тематикою. Діккенс теж написав збірку „Різдвяні оповідання”, що побачила світ у 1843 році. В ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, як заклик до єднання багатих і бідних. Однак його мрії були ілюзорними, надії – нездійсненними.

     Одне з оповідань збірки називається „Різдвяна пісня у прозі”, і має підзаголовок „Святвечірнє оповідання з привидами”.

 

3. Вибірково-коментоване читання „Різдвяної пісні у прозі”.

4. Бесіда-виявлення первинного сприйняття тексту:

  1. Яке враження справив на вас твір?
  2. Про що у ньому розповідається?
  3. Коли відбуваються події?
  4. Чим пояснити те, що твір постійно тримає читача у напрузі?
  5. Чому у назву повісті про Різдво винесено слово „пісня”?
  6. Чи всі герої повісті шанують Різдво? Назвіть тих, хто чекає це свято з нетерпінням, розкажіть про них  докладно.

     5. Складання   схеми,   де   йдеться   про   стосунки   між  цими героями і     

         головним  героєм повісті.

 

 

 

 

 

6. Знання з теорії літератури.

    Композиція твору.

 

Експозиція – зображення життя Скруджа на початку твору.

Завязка – поява привида Марлі

Розвиток дії  - подорожі з духами.

Кульмінація – присутність Скруджа на власних похоронах.

Розвязка – переродження героя.

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу. Запитання для перевірки.

  1. Які труднощі довелося перебороти Ч.Діккенсові на шляху до слави?
  2. Під яким псевдонімом він випустив перший твір.
  3. Який підзаголовок має твір „Різдвяна пісня у прозі”.

 

ІV. Домашнє завдання.

Прочитати ІІ-ІV строфи; підготувати розповідь про подорожі Скруджа.

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz