„Езоп їх вигадав і ввів у моду...”
Тема: Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. Вияскравлення народної мудрості та узагальнення моральних засад у байках Езопа. Байки Езопа як скарбниця сюжетів для світової літератури.
Він – раб, але мудріший за вільних; він некрасивий, але вищий за красенів.
Бабрій
В Езопа вчіться, добрі люди!
Для того байка коле під ребро,
Щоб виправлять людські заблуди
І похвалять красу й добро.
Федр
Мета: розкрити основні відомості про легендарного поета, закріпити знання учнів про байку та алегорію, „езопову мову”, розкрити зміст байок Езопа „Вовк і Ягня”, „Крук і лисиця”, „Мурашки і цикада”, „Хліборобові діти”; розвивати усне мовлення школярів, їхні творчі здібності, логічне мислення, вдосконалювати навички виразного читання; сприяти вихованню морально-етичних норм людської поведінки.
Обладнання: портрет Езопа, виставка книжок Езопа, ілюстрації до його творів.
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Гра „Відгадай слово”.
- Коротке віршоване алегоричне оповідання, в якому закладено навчальний зміст. (Байка)
- Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки. (Давня Греція)
- Частина байки, в якій розповідається про події. (Оповідна)
- Частина, в якій міститься навчання. (Мораль)
- Відображення одного предмета через інший. (Алегорія)
- Замаскований спосіб передачі думок. (Езопова мова)
- Запитання на повторення.
1) Який твір називається байкою?
2) З яких частин вона складається?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
- Читання статті підручника про Езопа.
- Слово вчителя про байкаря.
Першою згадкою імені Езопа в античній літературі є відомий уривок в оповіданні Геродота про Єгипет (440-і рр. до н.е.). Він (Геродот) згадує Езопа мимохідь: він був рабом якогось Іадмона, побував на острові Самосі. Його засудили у Дельфах, несправедливо звинувативши у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, і вбили, скинувши з високої скелі у безодню. Дельфійці змушені були платити за нього викуп. Ці відомості були тільки вірогідними. І навколо них починають створюватися легенди. Тому достовірних відомостей про байкаря ми не маємо.
- Виразне читання байки „Вовк та Ягня” (переклад Ю.Мушака).
- Бесіда за запитаннями у підручнику після цієї байки.
- Виразне читання байки „Крук і Лисиця”.
- Бесіда за запитаннями у підручнику після цієї байки.
- Виразне читання байки „Мурашки і цикада”.
- Бесіда:
- Про що розповідає байка „Мурашки і цикада”? (про ставлення до праці)
- Хто є персонажами цієї байки? (комахи – найменші представники світу природи)
- В чому суть конфлікту? (в опозиції між тими, хто працює, і ледарями).
- На чию користь вирішується конфлікт? На чиєму боці автор? (Не на користь Цикади, байкар явно на боці трударів, на це вказує єдиний штрих – мурашки відповіли, сміючись).
- Що засуджується в байці? (Їдке засудження негативного: лінощів, безпорадності, поверхневого ставлення до життя).
Отже, морально-філософський план байки представлено в алегорії духовного життя людини: обмежена, сіра, зневажлива істота не здатна посісти гідне місце у світі.
9.8. Виразне читання байки „Хліборобові діти”.
10.9. Інсценізація байки „Хліборобові діти”.
11.10. Бесіда за запитаннями:
- Чим відрізняється ця байка від попередніх?
(Тут діють люди – це символи мудрості, досвідченості, любові до дітей і водночас нерозважливість, відсутності душевної єдності).
- Яку особливість цієї байки ви помітили?
(В ній поряд із засудженням негативних людських рис уславлюються розум, досвід, позитивні якості людини).
Ця байка просякнута впевненістю, оптимістичним настроєм, вірою в силу батьківської любові до дітей.
12. Розгляд ілюстрацій до цих творів Езопа.
ІV. Закріплення вивченого на уроці.
Запитання і завдання для учнів.
- Про що розповідається у байці „Вовк та Ягня”? (та інших, що звучали на уроці).
- Який прийом застосовував автор, утілюючи риси людей в образах тварин?
- Яка структура байки?
- Як у мовленні (словах, інтонаціях) персонажів байки відображено риси їхнього характеру?
- Знайдіть мораль у байці „Крук і Лисиця”.
- Що потрібно робити, щоб у житті виникало менше таких ситуацій, як змальовано у байці?
- Яка ідея байки „Хліборобові діти”?
- Чому хлібороб досяг своєї мети?
- Доберіть епітети до слова „байка”. (Дійова, інтернаціональна, сильна, сучасна, зубаста, злободенна, смілива, життєва...)
V. Домашнє завдання.
Дати письмову відповідь на запитання: „Чи актуальні байки Езопа у наш час?”.