П`ятниця
26.04.2024
10:48
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Персональний сайт Кухар Лариси Олексіївни
Головна Реєстрація Вхід
Крилов – відомий російський байкар »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Завантажити у форматі doc

 

У світі байок дідуся Крилова

 

Тема: І.А.Крилов – відомий російський байкар. Особливості використання алегорій в байці „Вовк та Ягня”.

 

Дідусь Крилов й досі цілковито панує над світом байок.

                                 Ігор Ільїнський

 

Мета: презентувати учням відомості життя та творчості І.Крилова, розкрити зміст та художні особливості байки „Вовк та Ягня”; розвивати усне мовлення школярів, навички зіставлення творів, логічного мислення; виховувати повагу до наймолодших, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.

 

Обладнання: репродукція картини К.Брюллова „Портрет І.Крилова, виставка творів  письменника,  ілюстрацій  Л.Лаптєва,  Є.Рачеєва до його байок, фотографія пам’ятника І.Крилову в Петербурзі.

 

Хід уроку

 

І. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Запитання.
    1. Хто вважається основоположником жанру байки? (Езоп)
    2. Дайте визначення байки.
    3. Назвіть її складові частини.
    4. Які джерела виникнення байки? (Фольклорні: приказки, прислів’я, казки тощо).

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

       1. Вступне слово вчителя.

           Короткі відомості про байкаря.

     Іван Андрійович Крилов (1769 – 1844) залишив свій слід у російській журналістиці кінця ХVІІІ ст. як редактор сатиричного журналу „Почта духов”, драматургії тих часів. Відомо, що він чудово грав на скрипці, але професіоналом не став. Найбільшу славу принесли Крилову байки, в яких він справді досяг рівня високого мистецтва. М.В.Гоголь, російський письменник, писав про нього, що „поет і байкар злилися в ньому воєдино”. Байкар виступає мудрим учителем, що, сміючись, викриває людські вади, намагаючись тим самим просвітити людей.

 

2. Виразне   читання   байки   „Вовк і Ягня”   мовою  оригіналу та у перекладі    

    М.Терещенка.

3. Аналіз байки „Вовк і Ягня” (бесіда з елементами аналізу твору).

  1. Якою мовою написаний твір?
  2. Визначте головних персонажів. (Вовк і Ягня)
  3. Визначте складові частини байки. (Мораль – на початку твору, а потім іде оповідна частина).
  4. Зачитайте слова, що є мораллю байки („У сильного безсилий винен завсігди”).
  5. Як ви розумієте наступні 3 рядки моралістичної частини? (Автор – оповідач протиставляє свою байку справжній історії).
  6. Де відбувається дія твору? Коли? (На березі струмка, влітку, адже спека).
  7. Зверніть увагу, як себе поводять герої. (Кожен із персонажів намагається довести свою правоту. Ягня виправдовується, а Вовк звинувачує).
  8. Знайдіть у тексті фрази, що підтверджують безневинність Ягняти. Доведіть, що вони дійсно справедливі. (Ягня ще досить молоде, щоб зробить стільки зла). Зачитайте звинувачення Вовка. Що можна сказати про них? (Вони неправдиві, надумані).
  9. Прослідкуйте, як розвивається „боротьба” між персонажами.

4. Коментар   учителя   про   особливості   байки   Крилова   „Вовк і Ягня”, її

    відмінність від байок Езопа.

     Як стверджують дослідники, байка весь час розвивається у двох напрямах: виправдовування Ягняти та неправдиві обвинувачення Вовка. На всі напади Вовка Ягня дає переконливі докази своєї безневинності. Воно поводить себе гідно, бо впевнене у правдивості своїх слів. Це дратує Вовка, він нервується, гнівається, кричить. У байці момент, коли здається, що Ягня перемогло.

 

         5. Завдання.

     Знайдіть цей момент. („Ах, чим же винен я?”. Дійсно, спростувавши всі звинувачення, Ягня доводить свою безневинність.)

 

Коментар учителя (продовження)

     Здається, що перемога Ягняти не за горами. Однак існує ще один напрям. Згадайте, на початку твору автор указує, що Вовк хоче поживитися Ягням. Звичайно, він хоче досягти своєї мети, тому й наступає на Ягня.

 

Запитання

  1. Кожний наступ Вовка і відповідь Ягняти збільшують шанси останнього на перемогу чи поразку? Як ви вважаєте? (Читач, співчуваючи Ягняті, бажає йому перемоги, однак життєвий досвід підказує, що це неможливо. Тому з кожною новою реплікою, що підтверджує безневинність Ягняти, воно наближається до своєї смерті).
  2. Який момент байки можна вважати кульмінаційним? Зачитайте його: („Ах, чи ж винен я?”. За кульмінацією настає розв’язка: „Мовчи гоноровите! Чи час тут розбирать провини всі, щеня? Ти винне тим уже, що хочу я, бач, їсти”. Сказав – і в темний ліс Вовк поволік Ягня.)
  3. Знайдіть у тексті рядки і слова, що є свідченням нерівності сил персонажів. („Якщо пресвітлий Вовк дозволить, насмілюсь вам сказать, що воду в ручаю Від світлості я нижче кроків на сто п’ю...”)

6. Коментар учителя

     Можна сказати, що саме в цих словах криються всі секрети поведінки обох персонажів: усемогутність Вовка і безсилість Ягняти. Кожний з них розуміє своє місце.

 

7. Запитання для бесіди.

  1. Які почуття викликає байка у читача? (Читач постійно відчуває себе учасником подій, співавтором. Він переживає досить суперечливі почуття: з одного боку – надія, а з іншого – відчуття трагічного фіналу подій, який підказується життєвим досвідом.)
  2. Подумайте, у чому полягає алегорія байки? (В образах тварин ми бачимо людей та їх вчинки. Цей прийом називається уособленням.)

 

8. Засвоєння літературознавчого поняття.

Уособлення – різновид метафори, художній прийом перенесення якостей живих істот на довколишні предмети, явища природи, абстрактні поняття.

 

9. Запитання. Застосування набутих теоретичних знань.

  1. Подумайте, носіями яких людських рис є персонажі байки? (Вовк – людина сильна, нахабна. Ягня – людина, що має відчуття власної гідності, але через різні причини не здатна себе захистити.)
  2. Визначте ідею твору. (Засудження несправедливостей людського життя, неправедної влади сили.)
  3. Який прийом допомагає авторові розкрити ідею твору? (Сатира)

 

10. Коментар учителя. Теорія літератури.

     Сатира – різновид комічного. Вона теж викликає сміх нищівний, що викриває вади людського суспільства. Зображуючи всю складність стосунків персонажів, байка показує, яким заплутаним є наше життя і змушує читача замислитися, як уникнути ганебних вчинків. Отже, засобами комічного можна не тільки насмішити, а й розкрити аморальність людських законів, нелюдську суть деспотизму і беззаконня.

     Які художні засоби використовує автор? (Епітети, багатство синтаксичних конструкцій, що посилюють емоційність байки, розширені діалоги.)

 

 

 

11. Дослідницька (творча) робота.

      Порівняльний аналіз байок.

  1. Порівняйте байку „Вовк і Ягня” з байкою І.Крилова.
  2. Як Крилов розвинув античний сюжет. Визначити спільне та відмінне в обох творах.

 

12. Складання таблиці „Спільне і відмінне у байках Езопа та Крилова” (колективна робота)

 

Езоп

Крилов

Спільне

  1. Місце дії
  2. „Боротьба” між персонажами.
  3. Діалог між героями.
  4. Трагічна кінцівка байки.
  5. Мораль.

Відмінності

1. Мова прозова

2. Лаконічний діалог

3. Відсутність художніх засобів, перевага дієслів, прості синтаксичні конструкції.

4. Мораль в кінці твору.

5.Констатація соціальної проблематики.

1. Мова віршована

2. Значно розширений діалог.

3. Широке використання різних частин мови, наявність епітетів, різноманіт-ність синтаксичних конструкцій..

4. Мораль на початку твору.

5. Загальнолюдська проблематика.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

      1. Запитання для контролю.

  1. Визначте ідею байки Крилова.
  2. Які художні засоби і прийоми використав автор?
  3. Що нового привніс Крилов в античний сюжет?
  4. Як ви розумієте зміст епіграфа?

 

V. Домашнє завдання.

1. Порівняйте оригінал байки Крилова з перекладом М.Терещенка (сюжет, розвиток дії, образи, мовна характеристика, художні особливості).

2. Намалювати ілюстрації за байками І.Крилова.

3. Вивчити байку І.Крилова (на вибір учнів).

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz