Субота
20.04.2024
03:31
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Персональний сайт Кухар Лариси Олексіївни
Головна Реєстрація Вхід
Не висиха Езопова криниця »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Завантажити у форматі doc

Тема: Не висиха Езопова криниця…

 

(підсумковий урок-гра за темою «Байки у світовій літературі», 6 клас)

 

Мета:  закріпити  знання  учнів  про  байку  як  жанр  літератури; удосконалити виразне читання байок; розвивати дитяче мислення, творчість, фантазію.

 

Обладнання:  портрети  байкарів  світу,  ілюстрації  до  байок,  малюнки  учнів, ребуси, кросворди, виставка збірок українських та зарубіжних поетів, фонотека.

 

Тип уроку: урок-гра.

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань учнів.

    1. Перевірка д/з.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1. Учитель: Сьогодні у нас підсумковий урок з теми «Байка у світовій літературі,

який ми назвемо так: «Не висиха Езопова криниця…» Епіграфом до уроку будуть слова римського байкаря:

 

Для того байка коле під ребро,

Що виправля людські заблуди

І похваля красу й добро

                                         Федр

 

Готуючись до уроку, ви багато попрацювали: вчили напам’ять байки, малювали ілюстрації до байок, склали кросворд, ребуси, зібрали бібліотечку книжок. Також ви отримали завдання підготувати від першої особи розповідь про одного з байкарів. Пропоную на крилах часу перенестись у Стародавню Грецію. Уявіть собі чарівний острів у Егейському морі – одному з найкрасивіших морів світу. Це острів, де солоний подих моря змішується з пахощами сосен і ялин. Тут жив математик Піфагор і поет Анакреонт. Тут кожен камінь може розповісти таємничу історію, давню легенду. Саме сюди, на цей острів, доля і закинула раба Езопа… Хто хоче розповісти про нього?

 

2. Технологія перевтілення. (Розповідь учня від імені Езопа)

«Дві з половиною тисячі років тому, в VІ ст. до н.е. я жив у Древній Греції, був рабом неука Ксанфа, який вважав себе філософом. Я був дуже негарний, і в мене було велике черево, велика голова, та ще й на спині горб. Але я добре вигадував дивні і цікаві повчальні історії, які передав людям. Ксанф, коли чув від мене якусь мудру думку, привласнював її собі і хизувався перед друзями своєю вченістю. Якось мій хазяїн попав до пастки: заявив своїм співрозмовникам, що він такий розумний і всесильний, що зможе випити море. Побилися об заклад: якщо вранці Ксанф не вип’є море, то втратить свій маєток. Отямившись, хазяїн прибіг додому і став благати мене допомогти йому. Тоді я відповів: «Я навчу тебе, що сказати друзям, але за це ти маєш дати мені волю». Ксанф погодився. Ранком він прийшов на берег моря і сказав: «Я вип’ю море, але для цього потрібна чаша. Зробіть її, перелийте воду в чашу, і я доведу, що я не базіка!» Всі були приголомшені і говорили: «Ксанф таки має розум!». А я був щасливий, дихав на повні груди, бо став вільним. Я написав більше 400 байок, які розповідав людям, подорожуючи містами Греції. За мої повчальні розповіді мене зненавиділи дельфійські жерці. Вони звинуватили мене в крадіжці золотої чаші з храму і винесли смертельний вирок – скинули з високої скелі в безодню».

 

3. Бесіда з учнями («Мікрофон»)

а) За переказами, фрігійський раб, жартівник і мудрець Езоп жив у VІ ст. до н.е. Поясніть, чому він був водночас рабом, жартівником і мудрецем?

 

б) Байки Езопа дуже прості, мудрі, короткі, повчальні. Виразно прочитайте улюблену байку Езопа.

 

в) У І ст. н.е. байка стала літературною. Уперше її зодягнув у віршову форму і видав окремими збірками римський байкар Федр. Завдяки Федру байка стала самостійним і незалежним літературним жанром. Федр нікого конкретно не висміював. Його мета – узагальнено викривати людські вади та пороки, показувати людську вдачу взагалі. Ось послухайте байку «Жаба і Віл», проаналізуйте.

 

г) В ІІ ст. до н.е. у Давній Греції на славетній землі оленів жив Валерій Бабрій. Він теж складав байки. Сюжети до них давало саме життя, а також його великі попередники Езоп і Федр.

Перед вами репродукція дуже знаменитої картини одного італійського художника. Чи відомо вам щось про цю картину та її автора?

 

Д) Зверніть увагу на портрет Леонардо да Вінчі. Це надзвичайно обдарована людина: був і живописцем, і скульптором, і архітектором, і математиком, музикантом, астрономом, інженером, поетом. Також писав байки. Послухайте байку Леонардо да Вінчі «Лев та Ягнятко».

- Сюжет якої байки Езопа нагадує вам сюжет байки Леонардо да Вінчі.

- Що спільного і відмінного в сюжетах байок Езопа і Леонардо да Вінчі?

 

4. Учитель: Кожна дитина мріє побувати за кордоном, у чудовій країні. Зараз

наша уява перенесе нас у Францію в ХVІІ ст., коли там жив і творив Жан де Лафонтен.

 

(Учитель іноземної мови французькою мовою читає байку Лафонтена)

5. Знайомство з байками, які належать перу французького байкаря.

 

6. Учитель: А тепер відправимось до Росії, до славного місця Петербурга. Саме

тут на початку ХІХ ст. почав писати байки Іван Крилов.

 

(Слово учневі, який представляє І.Крилова)

У російському відділі імператорської бібліотеки І.Крилов тривалий час працював сам. Згодом йому допомагав писар Іван Бистров. Новий помічник побоювався: чи впорається?

- Книжки – не вовки, не загризуть, а … цілком проковтнуть! – усміхнувся байкар.

- Як ви розумієте жарт російського байкаря?

 

7. Читання напам’ять улюбленої байки І.Крилова.

 

8. Учитель: А   в   Україні   всім   відоме   ім’я   Леоніда   Глібова.  Він теж завітав

сьогодні до нас на урок.

(Слово учневі, який грає роль Л.Глібова)

- Назвіть, будь ласка, прізвища який українських байкарів вам відомі?

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

 

1. Слово вчителя (виконання завдань)

        Підведемо підсумок. Ви зустрілися з байкарями О.Пушкіним, І.Франком, Андерсеном. Першим байкарем був Крилов. Байка – це фантастична розповідь. Всі згодні зі мною? А от моє твердження в методиці називається прийомом какографії – це запис із навмисними помилками, які слід виправити. Запишіть в зошити визначення цього поняття. Будьте уважні! До цього прийому ми ще звернемося сьогодні на уроці.

 

2. Розглянемо питання теорії літератур.

    - Що це таке байка? Дайте визначення:

             Байка – це …

  • Назвіть основні ознаки байки.
  • Дайте визначення:

Алегорія –

Мораль –

Езопова мова –

 - Виразно прочитайте байку І.Крилова «Кукушка и петух», доведіть, що це байка.

 

3. Інсценування байки І.Крилова «Вовк та Ягня».

(Ягня – високий учень і промовляє з погрожу вальною інтонацією; Вовк – маленький учень, говорить благально.)

  • Як у методиці називається цей прийом?
  • Як треба правильно зіграти ролі?

4. Завдання.

    - Пригадати назви байок, авторів, де головним персонажем є лисиця? Які риси характеру уособлює цей образ?

     - Я прочитаю вам байку А.Гарматюка «Лисяча наука», уважно слухайте і визначте мораль до цієї байки.

     - Висновком до якої байки могли б бути такі прислів’я:

 

Іде зима, а кожуха нема

Зима спитає, де літо було.

Готуй воза взимку, а сани влітку.

     - Мораль багатьох байок стала своєрідними крилатими виразами, афоризмами. Пригадайте такі вислови і розтлумачте, коли їх доречно вжити

     - Сьогодні ми познайомимось ще з одним поняттям.

       Акровірш – твір, у якому початкові літери рядків складають ім’я, слово або фразу. Назва якої байки І.Крилова зашифрована у цьому акровірші?

       Інсценізація байки «Квартет».

  • Впізнай персонажів байок.

(Кожен учень показує свій малюнок і зачитує мораль байки, до якої він зроблений – учитель коментує відповіді учнів).

 

5. Заключне слово вчителя.

         Наша подорож наближається до кінця, а життя триває. Мені б хотілось, щоб на вашому життєвому шляху якомога менше зустрічалося людей, показаних у байках в образах жорстокого Вовка, хитрої Лисиці. Дякуємо Езопу, Федру, Бабрію, Леонардо да Вінчі, Лафонтену, Крилову, Глібову за їхню творчість, за те, що вони дали можливість нам сьогодні отримати гарний урок самого життя.

 

ІV. Оцінювання учнів (мотивація оцінок).

 

V. Диференційоване домашнє завдання (за вибором).

 

  1. Зробити жанровий аналіз однієї з байок.
  2. Скласти міні-роздум «Про що розповідають нам герої байок».
  3. Написати твір-роздум про мораль улюбленої байки.
  4. Написати власну байку, давши їй назву і вивівши мораль (форма довільна)

 

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz