Тема: Подорож на острів Робінзона. (Віддзеркалення в історії Робінзона Крузо шляху людства до цивілізації.)
Мета: показати на прикладі історії Робінзона шлях людства до цивілізації; удосконалювати навички аналізу літературного образу, усне зв’язне мовлення учнів; виховувати у школярів уміння переборювати труднощі цілеспрямованість у досягненні поставленої мети.
Обладнання: виставка дитячих малюнків на тему: «Острів Робінзона»; ілюстрації Т.Шевченка, І.Ільїнського, Д.Кардовського до твору.
ХІД УРОКУ
Мандри навчають терпінню.
І.Дізраелі
Наполеглива праця все переможе.
Латинське прислів’я
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Розгадайте кросворд і назвіть жанр твору «Робінзон Крузо».
2. Завдання.
- Дайте визначення роману.
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя.
Мандрівки не тільки розширюють кругозір людини, а й дають інформацію про щось нове і невідоме. За словами англійського письменника і літературознавця І.Дізраеля, подорожі навчають терпіння, бо люди змушені відмовитися на деякий час від звичного, розміреного ритму життя, комфорту. Справжніх ентузіастів це не може зупинити. Тож вирушаймо у подорож на острів Робінзона.
2. Запитання.
- Що змусило Робінзона вирушити у мандри?
3. Слово вчителя.
Відповідь на це запитання може дати сам Робінзон, а ви спробуйте проаналізувати його вчинки.
4. Інсценізація «Сповідь Робінзона»
Входить Робінзон Крузо.
Історія Робінзона Крузо |
Р о б і н з о н. Я народився у заможній родині у місті Йорку. Батько мій, на прізвище Крейнер, був родом із Бремена. Він одружився з моєю майбутньою матір’ю, родичів якої звали Робінзон. Це була родина, яку всі дуже поважали. Мене назвали на їхню честь Робінзоном. Робінзон Крейнер – так мене спершу звали. Поступово англійці переінакшили моє прізвище на Крузо. Отак я і став Робінзоном Крузо. Я не знав аніякого ремесла. Батько віддав мене навчатися права, але мені страшенно хотілося бути моряком: далекі подорожі, морські пригоди вабили мене значно більше. Батько засуджував мої прагнення, називав це все дурницями і врешті-решт пообіцяв мені багато чого, як я їх полишу. Я ж не послухався. Незважаючи на прохання батьків, не попередивши їх, без їхнього благословення я відплив із Лондона на кораблі мого приятеля. Це був нещасливий рейс, бо корабель затонув, а я разом з іншими ледве врятувався на шлюпці. Здавалося, тепер уже ніщо не може заманити мене у море, але якась невідома мені сила штовхала мене знову сісти на корабель. Цього разу на наш корабель, що плив до берегів Гвінеї, напали пірати, і я потрапив у рабство. Через два роки доля допомогла мені втекти. Я опинився у Бразилії, став власником цукрової плантації, розбагатів, та приятелі знову підбурювали мене вирушити на кораблі до Гвінеї для купівлі рабів. І ось я на кораблі. Я ступив на нього 1 вересня 1659 року, саме того дня, коли вісім років тому втік від батька і матері, коли повстав проти їхньої волі і так безглуздо розпорядився своєю долею. Що з цього вийшло – судіть самі. |
5. Бесіда.
1) Що ми дізналися про Робінзона?
2) Чому він, незважаючи на всі нещастя, все ж таки вирушав у мандри? (Бо його вабили морські подорожі, їх романтика, герой схильний до авантюризму.)
6. Виразне читання тексту – уривка про те, як Робінзон опинився на
острові.
7. Бесіда.
1) Чому Робінзон опинився на безлюдному острові? (Корабель сів на мілину, величезна хвиля під час бурі збила його і викинула на безлюдний острів.)
2) Якою була перша редакція Робінзона на те, що трапилося? (Він був щасливим, що врятувався, але подальша перспектива життя на острові трохи налякала його.)
3) Згадайте, які речі мав герой, коли потрапив на острів? (Ніж, люлька, коробочка з тютюном.)
Як Робінзон поборов відчай |
4) Як ви думаєте, що допомогло Робінзонові побороти відчай? (Те, що він одразу став шукати вихід зі скрутного становища, у нього було величезне бажання вижити, що і спонукало героя до активних дій.) |
8. Робота з текстом.
Етапи адаптації героя на острові |
|
9. Колективна робота. Складання «ланцюжка» послідовності дій
10. Узагальнююча бесіда.
Робінзон – людина розумна, цивілізована |
|
11. Коментар учнів до малюнків: «Яким я уявляю острів Робінзона».
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання для контролю.
- Чи є відмінність між реальним прототипом Робінзона і героєм Д.Дефо? (Звичайно, адже О.Селькірк майже здичавів за чотири роки.)
- Чим роман Дефо цікавий і повчальний для сучасного читача?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Дібрати цитати, які розкривали б різноманітність занять Робінзона на острові; його ставлення до природи, стосунки з дикунами.