Завантажити у форматі doc
Тема: Подорожі Скруджа різдвяної ночі у часі та просторі, як можливість осягнути своє життя.
Мета уроку: виробляти вміння аналізувати зміст художнього твору; розвивати
логічне мислення, зв’язне мовлення; вчити складати план до тексту; вдосконалювати навички виразного читання; виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати.
Обладнання: портрет письменника, тексти твору, робочі зошити.
Зміст уроку
І. Оголошення теми, мети уроку.
ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
- Бесіда-актуалізація опорних знань:
- Хто головний герой „Різдвяної пісні у прозі”? Що ви дізналися про нього з тексту?
- Чим головний герой повісті відрізняється від свого оточення? Знайдіть у тексті цитати, які б характеризували його.
- Як Скрудж ставився до бідняків?
- Чому він вважав легковажним свого племінника та безрозсудним клерка Боба Кретчита?
- Як Скрудж ставився до Різдва?
- Як Скрудж провів передсвятковий день?
- Слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці нас чекає незвичайна подорож. Вона станеться у святвечір – тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі мрії й бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Ви знаєте, що Різдво – це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від усякого зла.
(Учитель під музику зачитує уривки з твору)
„...Є багато речей, що я з них міг би добути щастя, але я ними не скористався, - між іншим, і Різдво так само. Але, окрім моєї великої шаноби до святого Різдва, я ще не вважаю цей день найкращим в цілому році; добрий, веселий, ласкавий, привітний день! Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця ширшають, єдиний день, коли всіх бідніших людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої породи. І через те, дядечку, хоч Різдво й не поклало мені в кишеню ані шматочка золота або срібла, а я вже ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю його...”
„...Сьогодні я прийшов для того, що сказати, що ти ще можеш мати надію минути моєї долі. Я допоможу тобі...”
- Поглиблена робота з текстом.
- В які подорожі вирушає Скрудж різдвяної ночі?
- Яким був Скрудж у дитинстві, в юності? Що його турбувало на той час?
- Як Скрудж реагував на те, що показував йому Дух Минулих Свят? Підтвердити цитатами з тексту.
- Як святкують Різдво в родині Кретчитів?
- Що почув про себе Скрудж на святі в племінника?
- Чому видиво Духа Майбутніх Свят дуже налякало Скруджа?
- Знайдіть у тексті і зачитайте благання Скруджа, звернені до останнього Духа.
- Складання плану подорожей Скруджа.
Робота в групах. Кожна з 3-х груп висвітлюють у плані минуле, теперішнє, майбутнє.
Подорожі Скруджа різдвяної ночі:
І. Минуле.
- Різдвяне місто.
- Школа:
а) хлопчик з книжкою;
б) зустріч із сестрою.
3. В лавці Фіззіунга.
4. Розмова з дівчиною в траурі.
5. Майбутнє дівчини в траурі.
ІІ. Теперішнє.
- Різдвяний ранок.
- Святкування Різдва в родині Боба Кретчита.
- Торф’яне болото.
- Маяк.
- Дім племінника.
- Подорож до всіх нужденних.
- Зустріч зі Злиднею та Неосвіченістю.
ІІІ. Майбутнє.
- Біржа.
- Розмова на вулиці.
- Лавка лахмітника.
- Біля ліжка небіжчика.
- В родині боржника.
- Цвинтар.
- Благання.
- Складання цитатної таблиці.
Герої повісті
|
Ставлення до свята
|
- Збирачі коштів
для бідних
|
„Ми вибрали для цієї мети свято тому, що у ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості”
|
2. Рудокопи
|
„Весела компанія, що сиділа біля палаючого вогнища... Всі вони одягнені були по-святковому”.
|
3. Охоронці маяка
|
„Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята”
|
4. Клерк та його
сім’я
|
„У своєму закутку заплескав у долоні”
„Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу і вдячні долі”
|
5. Фред
|
„Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!”
„Я зробив спробу зближення заради свята... Бажаю Вам веселого Різдва!”
|
6. Тим
|
„Добре, що мене бачили у церкві. Адже я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, загадувати в перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити”
|
7. Скрудж Ебінізер
|
„Нісенітниця! Дурниця!”
„Не заважай мені забути про них” (про святки)
„Багато користі було тобі від цих святок?”
„Я не балую себе на святках”
|
6. Коментар учителя.
Різдво – велике свято – дурницею назвав.
Цим дуже всіх присутніх
Герой наш здивував
Його вітають – він не розуміє.
Радіють всі, а він не сміє.
Що ж то за людина є,
Яка Різдва не визнає?
Отже, лише Скрудж не відзначає свята людяності, доброти, щирості душі, милосердя. Він визнає лише гроші. У творі досить тісно переплітається реальне і фантастичне. Поряд з незвичайними подорожами, Духами, привидами автор зображує важке життя бідного люду, сповненого злиднів, голоду, страждань. Однак вони володіють найбільшим багатством – мають добру душу, щирість, милосердя, співчуття. І в цьому виявляється гуманізм великого письменника.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
- Подумати, яке значення для нашого виховання має повість Ч.Діккенса „Різдвяна пісня у прозі”.
- Скласти план повісті.
ІV. Домашнє завдання.
Виписати цитати з тексту повісті до образу Скруджа.
|