П`ятниця
29.03.2024
16:27
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Персональний сайт Кухар Лариси Олексіївни
Головна Реєстрація Вхід
Що не казка то нове чудо В П Анікін »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Завантажити у форматі doc

Тема: «Що не казка – то нове чудо» В.П.Анікін.

 

Мета:  узагальнити   й   систематизувати   знання   учнів   з   теми   «Казка», розвивати навички виразного читання, привчати до спостережливості, формувати вміння робити висновки, навчати дітей формулювати судження про літературні твори та персонажів, виховувати естетичні смаки, розвивати творчі здібності дітей.

 

Обладнання: виставки   книг   з   теми,   карта  Західної Європи з прапорцями Данії, Німеччини, Франції, Англії, Іспанії. Музика Бетховена. Портрети письменників-казкарів, «чарівні речі» з казок Андерсена.

 

Тип уроку: узагальнення й систематизації; зустріч у казковому клубі читачів-мандрівників.

 

Світ навколо нас наповнений краси.

Розплющ очі й дивись.

                            Г.Х.Андерсен

 

Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли Вам люба мама чи бабуся розповідала

Казки, не забудете до смерті.

                           І.Франко

 

ХІД   УРОКУ

 

І. Мотивація навчальної діяльності.

 

1. Вступне слово учителя:

         Вітаю вас у нашому казковому клубі читачів-мандрівників. Нами перегорнуто безліч казкових сторінок, ми подумки подорожували разом із Синдбадом… До речі, з якої казки цей герой, хто її автор? (тут і далі учні пригадують назву твору і ім’я автора). Ми мандрували навіть тоді, коли наші голови посипала Пані Метелиця… Ми навчилися не боятися маленької розбійниці…, а також чоловіка із дивною синьою бородою… Ми дізналися, як дати відповідь на дуже складне запитання: «Хто на світі всіх миліше?»…, але, як і відома особа, так і не змогли заснути на горошині…, але навчились малювати чарівним пензликом… .

         Так, я бачу, ваші очі промовляють: ви мрієте ще побувати у тих чарівних місцях. Тож рушаймо у подорож, під час якої згадаємо прочитані казкові історії і дізнаємось про існування інших, а щоб усе запам’ятати, пропоную вести щоденники. Ви отримаєте аркуші, які заповнюватимете протягом уроку.

         Що ж знадобиться нам для мандрівки? Якісь речі, квитки? Звичайно, ні. Досить скористатися порадою великого казкаря.

 

2. Робота з епіграфом.

 

ІІ. Основна частина уроку.

  1. Презентація теми і мети уроку.
  2. Бесіда за запитаннями.

 

  • Перш ніж приступити до подорожі, давайте згадаємо: який твір називається казкою? (Казка – це твір розповідного характеру про вигадані, а часто й фантастичні історії).
  • На які дві великі групи поділяються всі казки? (на народні та літературні)
  • Чим відрізняються народні казки від літературних? (Народна казка є усним народним твором. Вони не записувались, а зберігались у памяті народу і передавались усно через переказ від покоління до покоління. Літературна казка – це казка, створена письменником, яка назавжди зберегла імя творця).

 

3. А подорож наша починається із провулка запитань:

- В якій країні народився Ганс Крістіан Андерсен? (Данії)

- Хто є найулюбленішим і найбільш відомим казкарем Америки? (У.Дісней)

- Перу якого відомого російського поета – казкаря належать слова: «Сказка ложь, да в ней намек, добрым молодцам урок.» (Пушкін)

- Згадайте імя письменника, який написав про пригоди барона-брехуна (Распе)

- Хто написав казку, в якій скалки дзеркала, розбитого тролями змінили життя багатьох людей, наробили багато нещасть (Андерсен «Снігова королева»)

- В якій казці проста сіренька пташка змогла відігнати смерть від імператора? («Соловей» Г.К.Андерсен)

 

- Скажіть, як не володіючи іноземними мовами, ви змогли прочитати всі ці казки? Хто перший помічник у цьому?

         Так, роль людей, які перекладають твори з однієї мови на іншу, неоціненна. Називають їх перекладачами. Запам’ятайте їх імена: С.Маршак, К.Чуковський, Б.Заходер, М.Терещенко (саме вони переклали твори Р.Кіплінга, Г.К.Андерсена, Ш.Перро) і запишіть їх до своїх словничків.

 

         А наш екіпаж мчить курними шляхами німецьких королівств та князівств. За вікнами – міста, звідки родом брати Грімм зі своєю пані Заметіллю, В.Гауф зі своїм Маленьким Муком і Карликом Носом, Гофман з хоробрим Лускунчиком, а ось вулиці старовинного міста, де в родовому маєтку у величезному кріслі сидить маленький дідок з довгим носом в оточенні отетерілих слухачів і, посміхаючись у вуса, розказує їм про те, як літав на місяць, як жив серед триногих людей, їздив верхи на гарматному ядрі, переміг кілька тисяч білих ведмедів, побував у череві велетенської рибини… Я думаю, що ви вся впізнали цього веселого балакучого старого – барона Мюнгхаузена. Давайте ж і ми послухаємо його історію.

 

4. Розповідь від імені героя.

    (Учень у вигляді барона переказує «Іскри з очей».)

 

А пам’ятаєте урок, коли історії барона Мюнгхаузена так захопили нас, що ми теж вирішили хоча б один день побути Мюнгхаузеном, і кожен із вас вигадав свою історію. Ми навіть провели конкурс на найцікавішу оповідь. І переможці зараз розкажуть нам про свої пригоди.

 

(Учні розповідають свої історії)

 

5. Вчитель розповідає про знайомство з Г.К.Андерсеном.

         Російському письменнику К.Паустовському ще в дитинстві подарували на Новий рік книжку казок Андерсена. Ось як він описує враження від першого знайомства з ними: «Около елки лежала толстая книга – подарок от мамы. Это были сказки Г.К.Андерсена.

         Я сел под елкой и раскрыл книгу. В ней было много разноцветных картинок, прикрытых папиросной бумагой. Приходилось осторожно отдувать эту бумагу, чтобы увидеть эти картинки, ещё липкие от краски.

         Там сверкали бенгальским огнём стены снежных дворцов, дикие лебеди летели над морем, в котором, как лепестки цветов отражались розовые облака, и оловянные солдатики стояли на часах на одной ноге, сжимая длинные ружья.

         Я начал читать и зачитался так, что, к огорчению взрослых не обратил внимания на нарядную ёлку.

         Прежде всего я прочитал сказку о стойком оловянном солдатике и маленькой прелестной плясунье, потом – сказку о Снежной королеве. Удивительная, и, как мне показалось, душистая, подобная дыханию цветов, человеческая доброта исходила от страниц этой книги с золотым обрезом.»

 

- А тепер пригадайте, як прийшов Андерсен до вас?

 

(Відповіді дітей)

 

Вчитель:

         Поки ми пригадували свою першу зустріч із майстром снів і казок, то опинилися на його Батьківщині у маленькій північній країні, з трьох боків оточеній морем. Хто з вас може показати їх на карті? (Учень показує Данію). І  хоча зовсім недавно дехто з вас не знав назви цієї країни, я впевнена, що в життя майже кожної людини вона входить з раннього дитинства. Це Данія – маленька країна на півночі Європи. Навіть на карті вона виглядає незвичайно. А якби ми летіли до неї літаком, то з висоти пташиного польоту побачили б ось якою: букові ліси, гостроверхі черепичні дахи будиночків, огорожі, обвиті диким хмелем і, звичайно, химерні шпилі веж Копенгагена – столиці Данії.

         А подорожуючи до цієї чудової країни кораблем, ми б побачили, що над темно-блакитним морем з білими вітрильниками височить дивовижна статуя, подібної нема в жодній країні світу. Це Русалочка – героїня казки Андерсена.

         А ще, подорожуючи, ми побачили б, що Данія – це і білокрилі лелеки на дахах, і чайки, які безстрашно кружляють над морем, і зграї гордих лебедів. Сам Андерсен писав про себе.

 

В квітучій Данії, де народився я,

Бере мій світ своє начало.

Там датською пісні мені співала,

Казки шептала матінка моя…

 

6. Вікторина «Відгадай казку за речами героїв».

- Згадайте ваші улюблені казки Г.К.Андерсена

- Перед вами лежать «чарівні речі» із казок Андерсена, згадайте назви цих казок.

(Чарівні речі: парасолька, горошина, ячмінне зернятко, троянда, жаба, коробка сірників, свиня - копілка, сніжинка, клітка зі штучним солов’єм, карта пошуків Герди, дзеркало).

 

7. Продовження подорожі.

         А зараз ми опинилися на узвозі допитливих. Послухайте, що я вам розкажу. На барезі моря на великому камені сидить бронзова дівчина з хвостом. Це – пам’ятник героїні відомої казки Г.К.Андерсена «Русалочка». А знаходиться він у копенгагенському порту в Данії.

         Пам’ятник Піноккіо – дерев’яному хлопчику, котрого вигадав Карло Колоді і якого ми більше знаємо під ім’ям Буратіно, - знаходиться в невеликому селищі неподалік італійського міста Пістойя.

         Трьох поросят, собаку Гуфо, веселих гномів ви можете зустріти в особливій країні – Діснейленді. Це країна чарівної казки, яку в 1955 році створив великий кінорежисер-мультиплікатор Уолт Дісней. Там можна подорожувати по печері жахів та по палацу Сплячої красуні, завітати в країну Чудес Природи та на острів завтрашнього дня. А знаходиться Діснейленд у місті Анхайм (Каліфорнія) в Америці.

         Поряд із батьківщиною Андерсена – Англія – країна, мову якої ви вивчаєте в школі і в якій народився відомий англійський письменник Оскар Уайльд. Пригадайте, що ви знаєте про нього?

 

8. Виступ учениці про О.Уайльда.

         Оскар Уайльд – відомий англійський письменник. Він дуже любив розповідати дітям під час прогулянок і на ніч казкові історії. Найчастіше дія в них відбувається у вигаданому барвистому світі, де квітнуть небачені рослини і співають нечувано красиві птахи. У «чарівних оповіданнях» (саме так називав письменник свої твори) відкривається дивовижний світ, сповнений краси, любові та милосердя. Знайомство із творчістю О.Уайльда починається з його казок «Щасливий принц», «Зоряний хлопчик», «Соловей і троянда».

 

9. Читаємо мовою оригіналу.

- Вчитель: давайте прослухаємо початок казки «Зоряний хлопчик» англійською мовою. (Один із учнів читає англійською, другий читає переклад українською).

 

- Вчитель:

- До якої казки відсилає текст?

- Зверніться до нашої схеми і згадайте з ким порівнює автор хлопчика – зірку?

                                                            «золоті кучери – як пелюстки нарциса»

Хлопчик «немов квітка в полі»       «губи – як пелюстки червоної троянди»

                                                            «очі – як фіалки»

- Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик? (квітка – символ краси)

- З якими ж саме квітами порівнюється хлопчик і чому? (троянда – любов, фіалка – ніжність, нарцис – гордість, себелюбство).

Щоб зрозуміти, що означає квітка нарцис, послухайте давньогрецьку легенду і знайдіть у ній ключові слова.

 

- (Вчитель або учень виразно читає міф про Нарциса)

 

- Чому з гарної квітки хлопчик перетворився на бридку жабу?

 

         За народними повір’ями з жабою пов’язували все лихе, бридке. Багато прислів’їв було складено про жабу. Особливо поганою ознакою було, коли жаба наближалася до дверей житла. Про це свідчить прислів’я: «Жаба біля порога – нещастя не за рогом». Огиду в дорослих і страх у дітей викликали малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, які, покинуті матерями, силами природи були перетворені на жабенят.

         Як тільки хлопчик скоїв найбільше зло – відштовхнув від себе свою матір, до того ж зверхньо розмовляв з нею, тієї ж миті став схожий на жабу: бридкий, відворотний і потворний.

 

-Чому вчить нас ця казка?

 

10. Розвязання кросворда.

 

         Перед розгадуванням кросвордів учень дає історичну довідку про виникнення кросворда:

         Слово «кросворд» - англійське. Його можна перекласти так: слова, які пересікаються. Кросворди можуть бути різними за формою та змістом. Часто їх складають за певними темами, наприклад, історичні, географічні. Літературні, спортивні тощо. Літери в кросворді підбираються за даними визначеннями, за малюнками та вписуються у клітинки за цифрами – по горизонталі та по вертикалі.

         Прабабуся кросворду – головоломка, яка називалася квадратом зі слів. У квадраті записувалось одне й те саме слово і по вертикалі, й по горизонталі.

Перший кросворд склав Артур Вінн, а надрукований він був 21 грудня 1913 року у нью-йоркській газеті «Уорлд». Спочатку кросворди друкувалися лише в цій газеті і майже не змінювалися за формою. 1924 року побачила світ перша книжка кросвордів. Після того вони знайшли своїх прихильників у багатьох країнах. Нині важко зустріти людину, яка б ніколи не розгадувала кросвордів.

 

                           

 

По горизонталі:

1. Сукупність якостей, які дають насолоду погляду чи слуху, щось приємне, що приносить задоволення (Краса). 2. Квітка, на яку були схожі очі хлопчика (Фіалка). 3. Квітка – символ гордості і самозакоханості (Нарцис). 4. Символ вічної і незгасної краси. (Квітка).

 

По вертикалі:

5. Найхарактерніша риса характеру хлопчика – зірки на початку казки. (Себелюбство). 6. Тварина, на яку був перетворений герой за свою жорстокість (Жаба).

 

11. Впізнай героя за цитатами з твору.

- Нагадайте, в якій країні ми з вами зупинилися? Так, в Англії. І ми не можемо з вами зараз не згадати ще одну літературну казку, якої не має в шкільній програмі. Але більшість із вас її, я впевнена в цьому прочитали, а хто не прочитав, то, мабуть, збирається це зробити. Спробуйте впізнати головного героя ось за цими цитатами із твору:

- «… мав худе обличчя, гострі коліна, чорне волосся…»

- «Він носив круглі, обмотані скетчем окуляри…»

- «… мав тонесенький шрам на чолі у формі блискавки.»

- Прототипом героя став найкращий друг і сусід майбутньої авторки – Ян Поттер.

         Так, звичайно, це Гаррі Поттер, про пригоди якого написала англійська письменниця Джоан Пролінг. Світ охопила справжня «поттероманія». До речі, цікаво, що українською мовою «потерча» означає «чужа, підкинута дитина». Ми з вами знаємо, що він був саме такою дитиною, але він став популярним героєм завдяки своїм магічним можливостям. Як і з кожною дитиною його віку, з ним трапляються різні дивні історії. Ось тільки деякі курйозні факти щодо «поттероманії», що охопила людство:

 

  • У Лондоні, батьківщині книжки, було зареєстровано кілька випадків, коли діти розбивали лоби об загороджувальні перепони, намагаючись знайти платформу «9 і 3%4».
  • У всьому світі активно розвивається новий бізнес – продаж сов.
  • У багатьох країнах знову модним стало носити окуляри, суттєво знизилася кількість дітей, що соромилися їх одягати.
  • Російське видавництво «Росмен», що стало батьком російського Гаррі, отримало особливу подяку від батьків учениць-«трієчниць». Після того, як вони прочитали книжку, дівчатка, намагаючись бути схожими на всезнайку Герміону, почали краще вчитись.
  • Один із найвідоміших американських інтернет-магазинів пропонує своїм покупцям чарівну мітлу Гаррі «Німбус – 2000». Коли дитина сідає на неї і стискує ногами, мітла починає вібрувати та випускати звук, схожий на шум польоту. Іграшка стала справжнім бестселером – сотні дітей, і не тільки дітей, готові днями кататися на ній.

 

12. Подорож до Росії. Вікторина «Світ казок Пушкіна».

         Так, справді цікаві факти, але чи не здається вам, що ми загостювали з вами у Західній Європі, адже настав час повертатися додому. Але по дорозі ми ще завітаємо у сусідню з нами державу – Росію. Адже саме там жив відомий і один із найулюбленіших казкарів – О.С.Пушкін. Любов до Пушкіна приходить до нас іще з дитинства. І саме на його казках виросло не одне покоління людей. А зараз на нас чекає вікторина «Світами казок О.Пушкіна».

 

Жил-был поп,

толоконный лоб.

Пошел поп по базару

Посмотреть кой-какого товару.

Навстречу ему Балда

Идет, сам не зная куда.

(«Сказка о попе и о его работнике Балде»)

 

На девичник собираясь,

Вот царица, наряжаясь

Перед зеркальцем своим,

Перемолвилася с ним:

«Я ль, скажи мне, всех милее,

всех румяней и белее?

(«Сказка о мертвой царевне»)

 

Жил старик со своею старухой

У самого синего моря,

Они жили в ветхой землянке

Ровно тридцать лет и три года.

Старик ловил неводом рыбу,

Старуха пряла себе пряжу.

(«Сказка о рыбаке и рыбке»)

В синем море звёзды блещут,

В синем море волны хлещут,

Туча по морю идёт,

Бочка по морю плывёт.

(«Сказка о царе Салтане…»)

 

Посади ты эту птицу, -

Мол вил он царю, на спицу,

Петушок мой золотой

Будет верный сторож твой:

Коль кругом все будет мирно,

Так сидеть он будет смирно,

Но лишь чуть со стороны

Ожидать тебе войны…

Вмиг тога мой петушок

Приподнимет гребешок…

(«Сказка о золотом петушке»)

 

У Лукомор’я дуб зеленый,

Златая цеп на дубе том,

И днем, и ночью кот  ученый

Все ходит по цепи кругом.

(«Руслан и Людмила»)

 

  • Скажіть, а які казкові тварини мешкають у Лукоморї?
  • Так, чарівні слова про Лукоморя ми знаємо з вами напамять з дитинства. А хто хоче прочитати зараз нам присвяту до поеми «Руслан та Людмила»?

 

- Учні читають «У Лукомор’я» спочатку російською мовою, а потім – українською в перекладі М.Терещенко.

 

13. Розвиток зв’язного мовлення. Читання творів-мініатюр, підготовлених вдома.

 

Вчитель:

         Карета мчить нас далі. Попереду інші країни, інші казки, але це в подальшому нашому шкільному житті. Адже казка приходить до людини в дитинстві і залишається з нею назавжди. Дома ви написали невеличкі твори – мініатюри «За що я люблю казки».

 

Учні зачитують свої роботи. Одна з них:

         «У казках буває те, чого немає в вашому житті, і мене вони захоплюють саме цим. У кожній казці є підтекст. Так, в українській народній казці «мудра дівчина» - Маруся кмітлива. Розумна, працьовита, як і наш народ. А російська казка «Коник-горбунець» має інший зміст: скільки б зло не перешкоджало добру, останнє завжди переможе. Казки чудові, і наше життя було б нецікавим б без них. У розмові люди часто вживають вислови з казок. Казки – мої добрі друзі. Вони смішні й добрі, веселі й сумні».

 

14. Анкетування

 

  1. Чи любиш ти читати казки? Так. Ні. (потрібне підкреслити)
  2. Які казки подобаються тобі найбільше: народні, літературні, українські, російські, зарубіжні?
  3. Назви улюблену казку. Поясни, чому саме вона так тебе зацікавила.

___________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
__________________________________

  1. Чи є в тебе улюблений літературний герой? Чим він тобі подобається?

____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
_________________________________

  1. Чи є, на твою думку, у казках те, що відбувається у повсякденному житті? Так. Ні. Якщо «так», то що саме?

______________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ІІІ. Підсумки уроку. Виставлення оцінок. Домашнє завдання.

         Удома ви ще раз зазирнете до щоденників і заповните останню частину, передавши свій настрій, поділившись власними враженнями, думками, висновками.

 

 

 

 

 

Щоденничок моєї подорожі казковими містами Європи

 

 

  • Сьогодні, …___________ року ми з друзями вирушаємо в казкову подорож.
  • Отож, ми побували в таких країнах:

…………………………………., де жив письменник……………………………………………...

який написав про пригоди барона …………………………………………………………………

…………………………………………., де жив відомий казкар………………….., який написав улюблені всіма нами казки, ми навіть пізнали чарівні речі із його казок:

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

………………………………….., країна, мову якої ми вивчаємо в школі, і де жив письменник ……………………., який написав про пригоди хлопчика - ……………… а також письменниці ………………, яка стала найзаможнішою жінкою Англії (після англійської королеви), завдяки своєму роману про хлопчика-мага…………………… І нарешті ми побували в сусідній державі …………………………, де жив великий поет …………………………………….. який подарував нам чудові віршовані казки.

а також поему ……………………., завдяки якій ми побували у казковому Лукомор’ї.

  • А спілкуватися з відомими казкарями та їх героями нам допоможуть перекладачі:

…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………

  • Отже, ми в дорозі. Я звертаю увагу на те, що їдемо ми таким видом транспорту, як ………………, наш казкар вдягнутий у …………………., адже ми мандруємо не лише іншими країнами, а й в іншому, минулому часі. Казкар має багаж: дві валізи, сумку, футляр, парасольку й …………………… .
  • Домашнє завдання. Деякі слова мені не зовсім зрозумілі, їхнє значення я визначу за допомогою словника, бо «Словник – це весь всесвіт, розташований в алфавітному порядку» (Анатоль Франс)

Фрак - ………………………………………………………………………………………………………………

Циліндр - ……………………………………………………………………………………………………………

Екіпаж - ……………………………………………………………………………………………………………

  • Повернувшись із подорожі (відповідне підкреслити):

З гарним настроєм, звичайним настроєм, поганим настроєм, я зрозумів(ла)

____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz