П`ятниця
29.03.2024
09:14
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Персональний сайт Кухар Лариси Олексіївни
Головна Реєстрація Вхід
Урок-інтелектуальна гра "45 хвилин на острові Робінзона" »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Завантажити у форматі doc

УРОК-ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА

«45 ХВИЛИН НА ОСТРОВІ РОБІНЗОНА»

 

6 клас

 

Мета:  вчити учнів узагальнювати прочитане, робити висновки, удосконалювати навички роботи з текстом; розвивати зв’язне мовлення школярів, їхнє логічне мислення; виховувати наполегливість, працелюбність, гуманність.

 

Обладнання: портрет письменника, тексти роману, мапа острова Робінзона.

 

Тип уроку: урок-узагальнення у формі інтелектуальної гри.

 

Епіграф:                                                    Я прожив незвичайне життя…

                                                                                                 Д.Дефо

 

Хід уроку

 

         Методичний коментар

         Бажано, щоб на різних етапах інтелектуальних випробувань брали участь різні діти і таким чином був задіяний весь клас. Учитель добре знає своїх учнів. Тому для змагання, наприклад, ІХ валу («Що? Де? Коли?») він обирає шістку найерудованіших гравців. Для гри «Брейн-ринг» (ІV вал) – шістку тих, хто любить шукати і знаходити відповідь в умовах цейтноту. Для змагання ІІІ валу («О щасливчик») – тих, кому для відповіді потрібна підказка; для участі у випробуванні «Знавці морської термінології» (VІІ вал) – зазвичай хлопчиків і т.д.

         Інформацію, що запропонована на заключному етапі уроку, може розповісти сам учитель або заздалегідь підготовлені учні.

 

         І. Слово вчителя.

         Мандрівка – це завжди цікаво. Мандруючи, ми пізнаємо навколишній світ, знайомимося з новими людьми, набираємо досвіду. Сьогоднішній урок зарубіжної літератури дає нам чудову нагоду здійснити подорож у просторі й часі. Наш шлях проляже до острова де в ХVІІ столітті 28 років 2 місяці і 19 днів жив Робінзон Крузо. Дібравшись туди, ми знайдемо «лист», в якому йтиметься про те, що сталося з Робінзоном Крузо після повернення на Батьківщину, як склалася подальша доля роману та доля самого автора. Але потрапити на острів не так легко: вас очікуватиме «Дев’ятий вал” – інтелектуальна гра за романом Д.Дефо.

 

         І вал. Літературний диктант

         Завдання. Відновіть розповідь про літературного героя, дібравши потрібні за змістом слова.

 

         Робінзон Крузо народився у 1632 році в заможній сім’ї у місті … (Йорку). Батько бачив свого сина у майбутньому … (юристом). Але Робінзон мріяв лише про … (морські подорожі). 1 вересня 1651 року Робінзон Крузо, не спитавшись ані батька, ані матері, … (відправився у плавання). Перше плавання було невдалим, оскільки корабель … (під час бурі затонув). Врятувавшись та переживши потрясіння, Робінзон знову вирушив у море. Цього разу на корабель, що плив до берегів Гвінеї, напали пірати і юнак потрапив у рабство. Лише через … (два роки) Робінзон зумів втекти. Згодом Крузо опинився в Бразилії і став власником … (цукрової плантації).

         1 вересня 1659 року непосидючий моряк знову вирушив до Гвінеї, щоб купити там … (рабів). Але корабель під час шторму врятувати було неможливо. Робінзон Крузо став єдиним, кому пощастило врятуватися.

 

         ІІ вал «Своя гра». Дерева

         Завдання. Дайте відповіді на запитання. Правильна відповідь перенесе вас відповідно до 10 тис. км, 20 тис. км і т.д. вперед. Неправильна – на стільки ж кілометрів поверне назад.

 

10 тис. км Саме з цього дерева Робінзон Крузо виготовив свій перший човен.

 

20 тис. км Саме з цього дерева він намагався виготовити лопату.

 

30 тис. км Цих дерев Робінзон Крузо посадив на острові не менше 20 тисяч

 

40 тис. км Саме на цьому дереві росли плоди, які Крузо зривав зеленими,

оскільки вони були не лише приємні на смак, а й корисні.

 

50 тис. км Це дерево, що росло на острові Робінзона, жителі тропіків називають

«деревом життя»: деревина йде на будівництво та виготовлення меблів, листям покривають хижі, з нього ж плетуть кошики і капелюхи.

         (Кедр; «залізне» дерево; дерева, схожі до беріз; лимонне; кокосова пальма.)

 

ІІІ вал. «О щасливчик»

         1. Скільки років було Робінзонові, коли він вирушив у свою першу мандрівку?

          а) 19;              б) 20;           в) 25              г) 15.

 

         2. Які зерна спершу посіяв Крузо?

          а) гречку;                           б) пшеницю і рис;

          в) рис і ячмінь;                  г) кукурудзу.

 

         3. Ця тварина була для Робінзона «найприємнішим супутником і вірним товаришем впродовж 16 років»:

          а) кішка;                             б) собака;

          в) папуга;                           г) коза.

 

         4. З цим предметом П’ятниця розмовляв, як з живою істотою:

          а) з рушницею;                   б) з підзорною трубою;

          в) з парасолькою;               г) із сундуком.

 

         5. Робінзон Крузо вирушив у подорож, що привела його на безлюдний    острів:

          а) 1 вересня 1651 року;

          б) 1 вересня 1659 року;

          в) 30 вересня 1659 року;

          г) 19 грудня 1686 року.

 

         6. Перший подарунок, що його отримав П’ятниця від Робінзона:

          а) рушниця;                          б) буханець хліба;

          в) штани;                               г) люлька з тютюном.

 

         7. Робінзон Крузо перестав робити записи у своєму щоденникові, тому що:

          а) набридло;

          б) не бачив більше у цьому сенсу;

          в) не було на чому писати;

          г) закінчилося чорнило.

 

         8. Саме це найбільше злякало Робінзона на острові:

         а) хижі звірі;

         б) сліди-дикунів-людожерів;

         в) землетрус;

         г) ураган.

 

         9. Робінзон навчив П’ятницю розмовляти:

         а) англійською;                       б) французькою;

          в) німецькою;                          г) іспанською.

 

         10. Робінзон Крузо на початку свого перебування на острові вкладався спати о сьомій годині вечора, тому що:

         а) боявся темряви;

         б) дуже втомлювався за день;

         в) не мав свічок;

         г) не було чим зайнятися.

 

         ІV вал. «Брейн-ринг»

         1. Саме у цьому морі знаходиться острів Робінзона Крузо. (Карибське)

         2. Майже півроку потратив Робінзон Крузо на те, що змайструвати човен. Чому ж він не поплив на ньому? (Не зумів самотужки спустити на воду.)

         3. Саме це слово було першим, що його почув Робінзон не від себе, а з чужих уст. («Попка» - перше слово, яке навчився вимовляти папуга Робінзона.)

         4. Книга січового стрільця І.Федіва та учасника бою під Крутами В.Золотопольця «Син України» розповідає про запорозького козака-робінзона, відданого патріота знедоленої Батьківщини. Назвіть його ім’я та прізвище. (Микола Наливайко.)

         5. Цю тварину за її смачне і поживне м’ясо часто називають “суповою». (Черепаха.)

         6. Стверджують, що не було жодного вітрильного судна, де б не водилися ці тварини. Існувало повір’я, що вони заздалегідь передчувають загибель корабля і масово залишають судно. (Пацюки)

         7. Відвар цієї рослини допоміг Робінзонові вилікуватися від лихоманки. (Тютюн)

 

         V вал. Кросворд «Сторінками роману Д.Дефо «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо»

 


По горизонталі:
  1. Так звали слугу Робінзона.
  2. Книга, що допомогла Робінзонові Крузо не впасти у відчай.
  3. Прізвище прототипа Робінзона Крузо.
  4. Небагатослівний співрозмовник Робінзона на острові.
  5. Річка, неподалік гирла якої розташований острів Робінзона Крузо.
  6. М’ясо та яйця цієї морської тварини урізноманітнили меню Крузо.
  7. Острів Робінзона Крузо розташований на відстані 600 км від берегів цієї країни.
  8. Зерна цієї рослини вживав у їжу Робінзон.
  9. Тварини, що давали молоко, м’ясо і шкури як Робінзонові, так і Селькірку.
  10. Вузький і довгий човен індіанців-карибів.

По вертикалі:

  1. Із зерен цієї рослини Робінзон випікав коржі.
  2. Таке прізвище дав своєму персонажеві Д.Дефо.
  3. Засіб пересування Крузо навколо острова.
  4. Перші меблі, що їх змайстрував Робінзон.
  5. Одна з речей, яку взяв із собою Робінзон на пам’ять про перебування на строві.

Відповіді.

         По горизонталі: 1. П’ятниця; 2. Біблія; 3. Селькірк; 4. Папуга; 5. Ориноко;   6. Черепаха; 7. Чилі; 8. Рис; 9. Кози; 10. Пірога.

         По вертикалі: 1. Ячмінь; 2. Крузо; 3. Човен; 4. Стіл; 5. Капелюх.

 

         VІ вал. Вікторина

         1. Назвіть день народження книги Д.Дефо «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо». (25 квітня 1719 року.)

         2. Олександр Селькірк , що став прототипом Робінзона Крузо, служив на кораблі під цією назвою. («П’ять портів».)

         3. Як називався острів, що його за наших часів перейменували на острів Робінзона Крузо? (Мас-а-Тьєрра.)

         4. Живучи на острові, Робінзон навчився виготовляти меблі, посуд, човен та ін. Назвіть те, чого Крузо «так і не зміг ніколи зробити». (Діжку)

         5. Це тваринка, що дуже схожа на зайця, має назву агуті. Її ще називають горбатим, або золотим, зайцем. Якої шкоди ці тварини завдавали Робінзонові? (Шкодили його посівам.)

         6. Скільки років було Д.Дефо, коли він почав писати роман про моряка з Йорка? (59 років.)

         7. Як Робінзон Крузо назвав свій острів? (Острів Розпачу.)  

         8. «Пам’ятником своїй глупоті” назвав Робінзон Крузо те, що власноруч виготовляв майже півроку. (Перший човен, який він не міг спустити на воду.)

         9. У скільки разів довше прожив на безлюдному острові Р.Крузо порівняно з Олександром Селькірком? (у 7 разів)

         10. Коли Робінзон займався облаштуванням житла, набігла чорна хмара і ринула злива. Але його злякала не стільки злива, як саме це. Що і чому? (Блискавка, яка могла влучити в порох і знищити всі запаси.)

         11. «У скрині я знайшов ліки для душі і для тіла», - розповідав у щоденнику Робінзон. Назвіть ці ліки. (Для тіла – тютюн, для душі – Біблія.)

         12. Саме це забрав із собою Робінзон на згадку про перебування на острові. (Парасольку, капелюх із козиної шкури та папугу.)

         13. Цей продукт харчування Р.Крузо зміг споживати лише на 4-й рік життя на острові. (Хліб)

         14. Саме до цього продукту харчування ніяк не міг звикнути П’ятниця. (Сіль)

         15. Цю знахідку з потонулого корабля Робінзон вважав найдорожчою, яку він «не віддав би в той час за цілий корабель золота». (Ящик з теслярськими інструментами.)

 

         VІІ вал. «Знавці морської термінології»

         Завдання. З’єднайте термін з його значенням.

 

грот

внутрішня частина порту, призначена для стоянки суден.

гавань

головна щогла

боцман

англійська міра довжини (92, 44 см)

ярд

старшина на судні, безпосередній начальник палубної команди

трюм

простір на судні між днищем і нижньою палубою

пірога

вузький і довгий човен індіанців-карибів

портупея

плечовий або поясний ремінь для пристібування холодної зброї, сумки тощо

галс

головний прилад на вітрильних кораблях для визначення курсу

компас

курс вітрильного судна стосовно вітру

 

         VІІІ вал. «Я – Робінзон»

 Завдання. Закінчіть речення від імені Робінзона Крузо.

         1. «Аби перевезти на берег усе, що мені знадобиться, насамперед, мені треба було побудувати …» (пліт)

         2. «У мене нічого не було, крім … .» (ножа, люльки та коробочки з тютюном.)

         3. «Я боявся втратити лік часу і вирішив завести … .» (календар)

         4. «Затесавши сокирою велику колоду, забив її в пісок на березі, де мене викинуло бурею, і прибив до цієї колоди дошку, на якій вирізав такі слова: … .» («Тут я вперше ступив на цей острів 30 вересня 1959 року».)

         5. «Я поділив сторінку навпіл і написав … .» (ліворуч – «погано»; а праворуч – «добре».)

         6. «Але одного разу, йдучи берегом до човна, я побачив на піску … . Моєму переляку не було меж.» (слід людської ноги.)

         7. «Насамперед я сказав йому, що його ім’я буде … .» (П’ятниця, бо цього дня я врятував йому життя.)

         8. «Йому дуже сподобався м’ясний суп, але він ніяк не міг зрозуміти, навіщо вживати… .» (сіль)

         9. «Відплиття відбулося 19 грудня 1686 року. Отже, я прожив на острові …» (28 років 2 місяці 19 днів)

         10. «Повернувшись до Англії, я відчув себе … .» (чужим, самотнім)

         11. «У 1694 році я відвідав … .» (свій острів)

 

         ІХ вал. «Що? Де? Коли?»

         1. Жан-Жак Руссо вважав, що першою книжкою,  яку повинна прочитати дитина після «Букваря», має стати книга Д.Дефо про Робінзона Крузо. Адже, на думку філософа, у ній є два найкращі вчителі. Перший з них – природа. Назвіть другого. (Праця)

         2. Через 100 років після смерті цієї людини в Ларго йому було споруджено пам’ятник, а у 1868 році  на одній із скель острова Мас-а-Тьєрра, де, як вважають, містився його пункт для спостережень, встановлено меморіальну дошку. Назвіть цю людину. (Олександр Селькірк.)

         3. У гонитві за прибутками американські фірми, використовуючи славу острова Робінзона, збудували на ньому великий готель, який носить ім’я Д.Дефо. А яка назва кафе біля цього готелю? (кафе «П’ятниця».)

         4. Закінчіть напис, що його викарбував Микола Наливайко на дереві, яке служило йому за робінзонський календар: «Запорозький козак Микола Наливайко, спудей Києво-Могилянської Академії. Народився Р.Б. 1616 місяця грудня 6 день - …» (… на Україні.)

         5. Друг Д.Дефо по Академії – Тімоті – помер молодим. Але письменник обезсмертив його назавжди. Як саме? (Дав Робінзонові прізвище друга – Крузо.)

         6. Цей український митець захоплювався романом Д.Дефо  та згадував його в автобіографічній повісті «Художник». Саме він у 1856 році намалював відому ілюстрацію до «Робінзона Крузо» (Т.Шевченко.)

 

         Підсумкове слово вчителя.

         Пройшовши всі етапи інтелектуальних випробувань, ми опинилися на острові Робінзона. Тут туристів, що приїжджають на острів, особливо приваблює печера 3х4 метри, в якій, як вважають, жив Робінзон-Селькірк, та пагорб, з якого у підзорну трубу він оглядав океанічну далечінь.

         Саме тут ми дізнаємося про подальшу долю героя, його прототипа та самого автора.

         Олександр Селькірк, провівши понад 4 роки сам на сам з природою, майже розучився розмовляти, був зломлений морально і фізично. Батьки зустріли його дуже привітно, але звичка до самотності змушувала його і вдома цуратися людей. Він вирив у глибині батьківського саду печеру і жив там відлюдником майже постійно до кінця своїх днів.

         Але Даніель Дефо свято вірив у силу і розум людини. Його герой – Робінзон Крузо – побував ще у Бразилії, Франції, Росії, на Філіппінах, у Китаї. Згодом він щасливо одружився, виховував двох синів, доньку. Через деякий час Робінзон Крузо знову з’явився на сторінках творів Д.Дефо – у романах «Подальші пригоди Робінзона Крузо» та «Серйозні розмисли впродовж життя та пригод Робінзона Крузо, які містять його бачення ангельського світу». В одному з цих романів Робінзон Крузо зізнався: «Посеред величезної кількості людей в усьому світі, - тобто в Лондоні, де я пишу ці рядки, - я почуваюся більш самотнім, ніж за всі 28 років ув’язнення на безлюдному острові». До кожного примірника цієї книжки додавалася велика розкладна карта Робінзонового острова. Але, на жаль, продовження розповідей про Робінзона успіху не мали. Зате з’явився у літературі новий жанр – «робінзонада» - твори, де розповідалося про людей, що попали в екстремальні ситуації на безлюдному острові. Почали існувати французький, грецький, німецький, єврейський, данський, голландський Робінзони. З’явилися Робінзон-жінка, Робінзони-діти і навіть Робінзон-невидимка. В одній лише Німеччині видали близько 40 робінзонад.

         А як же склалася доля самого автора після написання роману? Він прожив ще 12 років, дочекався онука, але помер самотнім, далеко від сім’ї, переховуючись від кредиторів. В одному з останніх листів до доньки Д.Дефо писав: «Відчуваю, що подорож доходить до кінця. Бажаю Вам у небезпечному плаванні по життєвому маршруту свіжого вітру і прибуття у порт вічного призначення без будь-якого шторму». 

        

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz