П`ятниця
26.04.2024
03:39
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Персональний сайт Кухар Лариси Олексіївни
Головна Реєстрація Вхід
Вічна мудрість байок »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Завантажити у форматі doc

„Він таки справжній...”

 

Тема: Вічна мудрість байок.

Жан де Лафонтен (1621-1695) – французький байкар ХVІІІ ст. Відображення багатогранної картини суспільного життя в байці „Зачумлені звірі”.

 

„Він примушує говорити звірів, дерева, каміння – тобто те, що не говорить...”

                                       Лабрюйєр

 

Мета: перевірити вміння учнів самостійно аналізувати байку; розвивати зв’язне мовлення, мислення школярів; виховувати негативне ставлення до людських вад; познайомити із творчістю французького письменника Жана де Лафонтена та інших байкарів, показати актуальність байки для сьогодення.

 

Обладнання: збірки байок, портрети байкарів, виставка ілюстрацій та дитячих малюнків.

 

Хід уроку:

 

І. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання: виразне читання байки Крилова напам’ять.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя про жанр байки у світовій літературі.

     Жанр байки існував й існує в багатьох літературах. Чим це пояснити? Людство, мабуть, просто втомилося від надмірної моралізації. Байка ж вчить ненав’язливо, змушує думати, аналізувати. Байкарі мають надійну зброю, вічну, як саме життя – сміх. Згадаймо античний вислів: „Сміючись, говорити правду”. Тож послухаємо, яку правду розкажуть нам відомі байкарі світу. Поговоримо спочатку про творчість видатного послідовника Езопа, французького митця Жана де Лафонтена.

 

2. Повідомлення підготовленого учня про французького байкаря ХVІІІ ст. Жана де Лафонтена.

     Розсіяний, наївний, украй забудькуватий, він би так і прожив звичайним збирачем податків, якби не став писати. Це сталося досить пізно – у 33 роки. Він пробував себе у різних жанрах, найповніше ж його талант розкрився у байці. Твори Лафонтена – філософські й політичні, народні за своїм гумором, по-французьки вишукані й галантні.

     Написав поет 238 байок. Персонажами його віршованих мініатюр були звірі, птахи, рослини, люди. Тільки він зумів поєднати езопівсько-федрівську байку з легким французьким віршем, поновивши старий жанр.

 

3. Виразне читання байки Лафонтена „Зачумлені звірі”.

 

4. Бесіда за прочитаним (аналіз байки).

  1. Назвіть головних персонажів (Лісові звір: Лев, Лисиця, Осел, Вовк).
  2. Визначте композицію байки.
  3. Яка проблема турбує звірів? (У лісі  бушує чума, яку послано звірам за гріхи).
  4. Як ви гадаєте, чому Лев виявився безгрішним? (Адже він – цар)
  5. Хто був визнаний винним? Чому? (Осел, бо був беззахисним і безсилим)
  6. Байкар пише: „Отак і в нас: є гроші – маєш право, Немає – то під суд іди” Кого має на увазі автор? (Звичайно, людей, у житті яких панують жорстокі й ниці закони).
  7. У чому полягає алегорія твору? (Не тільки в тому, що розповідається про життя людей. Алегоричним є й образ чуми. Чума – це гроші, страшна влада дає право на життя у цьому світі. Це страшно.)
  8. Який настрій байки? (Далекий від оптимістичного. Немає надії на те, що це останнє лихо у суспільстві, що принесене в жертву життя Осла встановить мир і спокій).
  9. Яка мова твору? (Проста, точна, виразна. Так, жорстокість і ненажерливість Лева ілюструють слова „Роздер”, „Загриз”; мізерність вини Осла – слова: „жмуток сінця”, „травицю жер”; улесливість Лисиці – слова: „низько гнеться”, „нести тобі до ніг” тощо.

 

5. Коментар учителя.

     З Байками Лафонтена у прозовій формі українські читачі ознайомилися в 1914 році коли Любомир Селянський „свобідно переклав на руську мову” 30 найпопулярніших байок. Лише у 1935 році у Львові вийшов перший український віршований переспів Лафонтена, здійснений Ярославом Вільшенком.

     А тепер, познайомимося ще з деякими байкарями.

 

6. Повідомлення підготовленого учня про римського байкаря Федра (кінець І ст. до н.е. – 70 р. н.е.)

     Відомо, що Федр за походженням був греком із Македонії. Змалку він потрапив у рабство. Виріс у Римі, там же здобув освіту. Можливо, за певні заслуги чи літературні здібності його було відпущено на волю імператором Августом. Помер Федр у похилому віці, залишивши світові свої байки.

 

7. Виразне читання байки „Вовк і Ягня”.

8. Бесіда за прочитаним.

9. Розглядання репродукції картин. Розповідь учителя про Леонардо да Вінчі.

     А тепер ми в Італії ХVІ ст., у майстерні відомого італійського художника Леонардо да Вінчі (1452-1519), одного з найвидатніших майстрів італійського Відродження. Ця людина вражає своєю всебічною обдарованістю. Він був генієм, музикантом, астрономом, ботаніком, медиком, механіком, поетом. Його поетичний хист найбільше розкрився у жанрі байки, що була зручною формою для висловлювання ставлення до світу, людей, їхніх проблем.

 

10. Виразне читання байки „Лев і Ягнятко”.

 

11. Коментар учителя.

     Байка досить незвична: добрий кінець, відсутність прямої моралі, дивна поведінка Лева. Це пояснюється світоглядом байкаря, його життєрадісним ставленням до світу. Він вірив у те, що світ можна змінити через добро, розум, любов, які повинні відродити душу людини. Навіть могутній Лев був обеззброєний лагідністю і довірливістю маленького Ягняти. У цій байці добро перемогло. Байкар вірив у його перемогу і в реальному житті прагнув цього.

 

12. Слово вчителя.

     З уроків української літератури вам відоме ім’я Леоніда Івановича Глібова, з яким пов’язано становлення реалістичної байки.

 

13. Виразне читання підготовленими учнями байок Л.Глібова „Вовк і Ягня”, „Лисиця-жалібниця”.

 

14. Бесіда.

  1. Які людські вади висміює український байкар? (хабарництво, жорстокість, лінощі, свавілля...)
  2. Чи є схожі риси з байками І.Крилова? (схожі композиція, розвиток дії, характеристика образів – персонажів, засоби художньої виразності. В основному, байки Глібова мають яскраво виражений соціальний характер).

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

      Запитання для контролю.

  1. Як ви розумієте слова Лабрюйєра, що стали епіграфом до уроку?
  2. У чому ж полягає вічна мудрість байок?

 

2. Заключне слово вчителя.

     Байкарів, таких різних за національністю, поглядами, часом життя на землі об’єднує одне: вони боролися і борються за Людину, намагаючись зробити її духовно величною і красивою.

 

V. Домашнє завдання.

     Виписати з байок „мудрі вислови”, що стали афоризмами; повторити визначення літературознавчих термінів.

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz